S tomahawkem proti mušketám

kniha

Všichni známe náčelníka Apačů jménem Vinetou a jeho bílého bratra Old Shatterhanda. Určitě jsme už slyšeli i píseň Blízko Little Big Hornu od skupiny Greenhorns a shlédli film režiséra Michaela Manna Poslední Mohykán. Taktéž nám určitě něco říkají názvy indiánských kmenů, jako jsou Šošoni, Huroni, Dakotové a další.

knihaFilmy a písně, které se k nám dostávají, nám však nemohou poskytnout ucelený pohled. Víme opravdu, jak probíhalo osídlování amerického kontinentu? Tušíme, jaké boje se odehrávaly v lesích a na prériích „divokého západu“?

Pokud ne, pak bychom určitě měli sáhnout po prvním dílu nové knihy nakladatelství Libri s názvem S tomahawkem proti mušketám a podtitulem Přehled bojů s indiány na území dnešních USA v letech 1622-1890. První vydání této publikace se na pulty knihkupectví dostává v červenošedé obálce, na níž najdeme obrázek, který hned na první pohled prozradí, o čem kniha pojednává – o marném boji indiánů.

Autor publikace Jiří Černík nás na třech stech osmdesáti stranách provede historií tragického střetu dvou civilizací, beznadějného zápasu indiánských kmenů s bílými tvářemi, který nemohl skončit jinak než porážkou původních obyvatel Ameriky. Podíváme se na válku „krále“ Philipa, na válku pátera Ralea či na odsun Čerokiů, bitvu u Hliněných zdí nebo na slavnou bitvu podplukovníka George Armstronga Custera s kmeny Lakotů, severních Šajenů a Arapahů, která se odehrála dne 25. června 1876 v Montaně v USA u Little Big Hornu. Jak píše v závěru profesor Josef Opatrný „Černíkova práce není zatím jen nejrozsáhlejším česky psaným textem, jak co do obsahu, tak i rozsahu, sledujícím konfliktní kontakt mezi bílými a rudými Američany na území dnešních USA, ale nabízí české čtenářské veřejnosti také fundovaný a zasvěcený pohled na mimořádně zajímavý problém dějin anglických kolonií v Americe i nezávislých Spojených států.“

Kniha je rozdělena na dvě části přičemž první zachycuje události, které se odehrály na území ohraničeném Atlantickým oceánem a řekou Mississippi, a druhá část zobrazuje boje vedené od řeky Mississippi směrem na západ ke Skalistým horám.

Jedinou výtkou, kterou je možné k publikaci mít, je nedostatek členění textu, kdy se čtenář někdy na celé straně nedočká konce odstavce, což může na první pohled působit, že kniha sama o sobě bude nepřehledná a zmatená. Není však tomu tak. Výklad, který nám Jiří Černík nabízí, je čtivý a již na první pohled zajímavý. Jeho slova nás vtáhnou do minulosti a ukážou nám svět, který dnes už neexistuje.

Knihu bych s radostí doporučil nejenom nadšencům do historie, válek či života indiánů, ale všem, kteří věří tomu, že z minulosti se může člověk poučit a získat něco pro budoucnost.

Knihu S tomahawkem proti mušketám vydalo nakladatelství Libri

Veletrh