Dinosauři od Pekelného potoka

ruka

Kniha s názvem Dinosauři od Pekelného potoka, nesoucí podtitul Neuvěřitelný příběh posledních dinosaurů, jejímž autorem je 29letý významný český badatel, pedagog a spisovatel Vladimír Socha, se věnuje, podobně jako jiné tituly tohoto mladého autora, dinosaurům. Tedy tvorům, kteří kdysi byli pány naší planety a honosně se nosili po jejím povrchu.

knihaVladimír Socha vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Hradec Králové a v současnosti je externím studentem doktorského studijního programu na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Do dnešního dne publikoval tři knihy věnované dinosaurům. A to Úžasný svět dinosaurů, Dinosauří encyklopedie ve světle nejnovějších objevů a Dinosauři od Pekelného potoka. Jeho články si můžeme přečíst také na jeho webových stránkách http://dinosaurus.bloguje.cz/ nebo na jeho blogu http://blog.ihned.cz/index.php?p=YSocha.

Jak uvádí přebal nejnovější autorovy knihy, o pravěkou tematiku se zajímal již od dětství. Jeho zanícení pro dinosaury mu zůstalo až do dnešních dnů, protože z každé stránky jeho publikace je cítit nadšení a láska, kterou mladý spisovatel vkládá do slov. Je poznat, že život (a smrt) dinosaurů je jeho srdeční záležitostí.

„Když pozoruji gigantickou lebku tyranosaura, nespatřuji v ní jen zkamenělý pozůstatek dávno mrtvého zvířete. Je pro mne také jakýmsi impozantním pomníkem dávných věků; mlčenlivým, ale přesto výmluvným náhrobkem doby posledních dinosaurů,“ vyznává se autor hned v úvodu knihy.

Na stránkách knihy se pak ponoříme do historie objevování dinosauřích kostí na americkém kontinentě. Podíváme se na původní obyvatele a jejich představy o tom, čím kdysi byly pozůstatky těchto ohromných tvorů, které během svého života nalézali v pouštích a prériích. Seznámíme se s historií objevů severoamerických dinosaurů a nakonec se podíváme na samotné dinosaury od Pekelného potoka.

Autor při psaní nepoužívá zbytečně složité a odborné výrazy, kterými by se nás pokoušel ohromit, místo toho nám vypráví dějiny dinosaurů a jejich objevitelů srozumitelným a zajímavým způsobem, který nás pohltí. Najednou máme chuť zapomenout na vlastní práci a povinnosti a vydat se do Montany hledat nový druh dinosaura, kterého bychom mohli pojmenovat po sobě.

Za zmínku určitě stojí i nádherné ilustrace Vladimíra Rimbaly, které nám ukážou, jak mohl život v minulosti vypadat. Spolu s autorovými fotografiemi nám umožňují o dinosaurech nejen číst, ale i prožít atmosféru jejich objevování.

Na stránkách můžeme objevit menší chyby, mezi které patří použití zkratek, které nebyly předtím čtenáři vysvětleny (K-T katastrofa) nebo překlad cizího slova až po deseti stránkách, od kdy se slovo objevilo poprvé (Badlands). Jedná se však o malé a nepodstatné detaily, které nemůžou zničit dojem z knihy, která si nás ihned po otevření podmaní a nenechá nás odložit ji, až dokud se nedostaneme na poslední stránku.

Knihu Dinosauři od Pekelného potoka vydalo nakladatelství Motto