Recenze: Jan Vojáček – Umění být zdráv

5

Žijeme ve vysoce rozvinuté společnosti a dnešní medicína dokáže doslova zázraky. Jak je tedy možné, že stále přibývá počet chronicky nemocných lidí? Jak to, že se mnozí potýkají s problémy, jejichž příčinu klasická medicína nedokáže odhalit? Lze v sobě nalézt skryté mechanismy a nastoupit na cestu sebeuzdravení? O tom a mnohem více pojednává Jan Vojáček v knize Umění být zdráv.

umeni-byt-zdravPoměrně útlá publikace s názvem Umění být zdráv může sloužit jako základ k pochopení takzvané funkční medicíny. Tu lze stručně charakterizovat jako směr, který se primárně snaží přijít na to, proč člověk onemocněl. Aplikují ji akreditovaní lékaři, kteří v podstatě propojují západní a východní medicínu. Jejich postoj k pacientovi je založen na individuálním přístupu. Jednoduše řečeno, nepohlíží na daného člověka jako na soupis konkrétních potíží, ale snaží se v kontextu celého jeho životního příběhu zjistit, proč jej dané potíže trápí, a poradit mu, jakou cestou se má vydat směrem k uzdravení.

Jedním z nejuznávanějších představitelů funkční medicíny v Česku je právě MUDr. Jan Vojáček. Ten se v knize se čtenáři dělí nejen o své zkušenosti z oboru, ale také s vlastním životním příběhem, který byl pro další směřování jeho profesní dráhy určující.

Co se týče knihy samotné, ta je psaná formou rozhovoru. Redaktorka Věra Keilová v ní pokládá Janu Vojáčkovi otázky a společně tak čtenáře provázejí množstvím zajímavých témat. V celkem sedmnácti kapitolách jednoduchým a laikovi srozumitelným způsobem přibližují, co to vlastně funkční medicína je, jaký vliv má na zdraví stres, jak destruktivní umí být digitální svět, proč je důležité mít rád sám sebe a mnoho dalšího. To vše na základě vědeckých poznatků a bohatých zkušeností Jana Vojáčka.

Mezi přednosti knihy Umění být zdráv rozhodně patří právě srozumitelnost i přehledné členění. Je napsána čtivým způsobem a přináší množství užitečných informací, které by měl vědět každý, komu záleží na vlastním zdraví.

Na druhou stranu čtenáři, kteří se už o vliv psychiky a životního stylu na fyzické zdraví zajímají, mohou být zklamaní. Stejně tak ti, kteří Jana Vojáčka znají z množství rozhovorů. V takovém případě se obávám, že jim kniha nepřinese nic nového a pravděpodobně je bude spíše nudit. Podobně to bylo i u mě a právě z tohoto důvodu jsem měla problém ji vůbec dočíst.

Pokud se potýkáte s více či méně závažnými zdravotními problémy, hledáte snadno pochopitelnou literaturu na toto téma či třeba jen čtivou knihu na dovolenou, která je však zároveň poučná, můžu Umění být zdráv jen doporučit.

Ukázka:

Vždy je velmi podstatný záměr a směřování pozornosti, a proto je zásadní, aby cílem a cestou nebylo zbavit se autoimunitní choroby, ale zdravá střeva, emoční mistrovství a vyvážená energetická bilance.

S nemocí nelze bojovat, protože to je náš vlastní projev v důsledku určitého kontextu. Boj s nemocemi tedy vlastně představuje boj sám se sebou a boj proti sobě se významnou měrou podílí na vzniku autoimunity. Proto určitě chápete, jak je důležité nebojovat. Dnes všude vidíme boj s rakovinou, boj s ALS, boj s cukrovkou atd., ale to je úplně slepá cesta!(VOJÁČEK, Jan, 2020. Umění být zdráv. Brno: CPress ve společnosti Albatros Media, s. 99 – 100. ISBN 978-80-264-3031-5).

Název: Umění být zdráv

Autor: Jan Vojáček

Ilustrátor: Clara Horáková