Recenze: Peter Wohlleben – Přírodě na stopě

5

Peter Wohlleben patří k živoucím legendám v oblasti ochrany přírody a jeho názory jsou slyšet daleko za hranicemi rodného Německa. Své poznatky veřejnosti podává nenásilnou formou, mimo jiné i v knižní podobě. Jeho knihy Citový život zvířat nebo Tajný život stromů se staly bestsellery ve svém žánru. Nyní autor přichází s novinkou Přírodě na stopě, v níž se zabývá širokým spektrem přírodních jevů, kterých se účastní každý z nás. A je jen na nás, jestli tato účast bude pasivní, nebo se staneme aktivními pozorovateli, kteří dokáží viděné a slyšené interpretovat a využít.

Kniha nese podtitul Jak pozorovat, chápat a využívat přírodní jevy nejen na zahradě, ale obsahuje rozhodně širší spektrum informací než jen rady zahrádkářům a ovocnářům. Členění kapitol knihy je nahodilé a systém, podle kterého je kniha uspořádaná, asi zná jen autor sám. V jedné kapitole se věnuje životu s klimatickými změnami, aby navázal kapitolou „Jakou půdu máme na zahradě?“ Logická návaznost není nejsilnější stránkou knihy, ale každý čtenář si v obsahu najde své. Zahradníci, sadaři, amatérští meteorologové, astronomové a další.

Pro každého, kdo svůj čas v přírodě tráví aktivně, se najde oblast, které se Wohlleben věnuje.

Jedná se o pel mel, kde se autor snaží o vysvětlení základních mýtů a pranostik, ke kterým hledá vědecké vysvětlení a následně je potvrdí nebo vyvrátí. Je otázkou, nakolik se dnešní člověk žijící ve městě v bytě zaobírá pranostikami. U některých by autor ani neměl co vyvracet, protože pranostiky a znalosti dříve předávané z generace na generaci se v dnešní době vytrácejí. Ale pro tuto skupinu čtenářů Peter Wohlleben svoji knihu zjevně nepsal. Autor počítá se čtenářem informovaným, se kterým se pouští do pomyslné diskuze, pomocí vědy vysvětluje jednotlivé mýty a jevy a zároveň konkrétně radí. Nevíte, jak moc zalévat v době sucha? Co nám věští zavírající se květy sedmikrásek? Jak poznat, že mládě v přírodě je skutečně opuštěné a potřebuje pomoc? Na všechno má autor odpověď podloženou fakty, která zní logicky a nutí čtenáře k zamyšlení.

Bohužel si autor neodepřel kapitolu o klimatických změnách a je nasnadě, na které straně barikády stojí. Je stoupencem proudu hlásajícího zelenou nebo modrou planetu? Ve finále se spíše dozvíme, jak neplýtvat vodou, než řešení zásadních klimatických otázek. Postupně se tak dostáváme k jediné slabině této knihy. Místy autor káže o věcech tak banálních, že čtenáře přivádí do rozpaků. Vždyť zkoušku typu půdy starší generace prováděla v rámci tehdy povinných pěstitelských prací už na druhém stupni základní školy. Stejně tak milionkrát omílaná pravidla, jak efektivně nakládat s vodou, se už čtenářům musí zajídat.

Přírodě na stopě je kniha, kterou ocení každý, kdo se aktivně zajímá o jevy, které kolem něj probíhají, hned jak zavře dveře bytu a vystoupí na čerstvý vzduch. Což může pro autora být paradoxně nevýhodou, protože řada faktů není pro zvídavé novinkou a ti, co vyrůstali na vesnici obklopeni moudrem starších, by mu občas mohli i oponovat. Opakování je však matkou moudrosti a někdy není od věci si připomenout to, co v každodenním shonu bereme jako automatické.

Název knihy: Přírodě na stopě

Autor: Peter Wohlleben

Nakladatelství: Kazda