Recenze: Monika Feyfrlíková Černá – Móda a odívání v husitské době

1 1 1 1 1 (7 hlasů)
5

O tom, zda šaty opravdu dělají člověka, slyšel či přemýšlel jistě každý z nás několikrát. V různých historických etapách většinou lze podle oděvu poznat, k jaké společenské vrstvě člověk patří, jaký styl vyznává nebo jaké vykonává povolání. Publikace Móda a odívání v husitské době. Materiály, textilní techniky, střihy a návody se věnuje teoreticky i prakticky zvyklostem v oblékání ve středověké epoše zvané doba husitská.

odivani-v-dobe-husitskeDoba husitská na rozdíl od jiných středověkých období znamenala dlouze se vlekoucí spor plný válek, které naši zemi vyčerpaly a zbrzdily její kulturní vývoj. Proto zde nenajdeme tak honosná umělecká díla jako v době románské, v období gotiky či renesance. Stejně tak je tomu i v oblasti odívání.  Husitská móda byla prostá, účelná, praktická, ne však nudná nebo jednotvárná.

Oděvy patří mezi hmotné prameny, které lehce podléhají rozkladu, mění se jejich barva i struktura, dochovají se pouze v torzech, proto při tvoření této knihy autorka vychází také z jiných hmotných pramenů (obrazy, sochy, plastiky) a z velkého množství pramenů písemných a ikonografických (iluminované rukopisy).

Velmi zajímavou částí knihy jsou kapitoly o materiálech a výrobních technikách. Spřádání nitek, práce na menších i větších tkalcovských stavech či lucetech (pomůcka ke zhotovení pevných tkanic) – to vše je popsáno a doplněno fotografiemi a ilustracemi tak pěkně, že je čtenář okamžitě vtažen do historie, a pokud si odmyslí války, dýchá neuvěřitelně tvůrčí atmosféru s vůní (či zápachem) ovčího rouna, kožešin, lněných stonků, hedvábí a bavlny. Je až neuvěřitelné, jak pestrou škálu barev dokázali naši předkové získat pomocí přírodních barviv.

Ve středověku měla barva oděvu estetickou, ale i symbolickou funkci. Barvily se především hotové textilie a obzvlášť se cenily syté trvanlivé barvy. Věnovali se tomu barvíři, kteří tvořili samostatné profesní odvětví. Podle užívaných barev se dále dělili na černobarvíře, používající černé, hnědé a modré barvy, a potom na krásnobarvíře, kteří barvili pomocí žlutých, červených, oranžových a zelených barev.

(FEYFRLÍKOVÁ, ČERNÁ, Monika. Móda a odívání v husitské době. Materiály, textilní techniky, střihy a návody. Praha: Grada, s. 32–33. ISBN 978-80-271-2937-9)

Každá z kapitol týkající se různých vrstev společnosti přináší nejednu zajímavost. Například to, že málo oblíbené, ale vysoce ceněné povolání kata vyžaduje také přesný módní střih v podobě tradiční kápě, vědí všichni. Málo se ale možná ví, že typickou červenou barvu měli kati předepsanou pouze ve Starém Městě pražském. Byla totiž jednou z nejdražších barev, a proto si ji kat mohl dovolit pouze tehdy, byl-li velmi dobře placen.

K zamyšlení vede v dnešní době kapitola o dětské módě. Některé současné teenagery, kteří řeší módní trendy ze dne na den, by zřejmě nezaujal tehdejší způsob oblékání, kdy dětem byly šity oděvy o několik čísel větší, aby z nich vyrostly co možná nejpozději a nosily je několik let. Stejně tak by zřejmě vyjádřili odmítavý postoj k tomu, že dětské střihy byly pouze zmenšeniny oděvů pro dospělé.

Kdybychom chtěli módu v době husitství shrnout do několika slov, vyjde nám jako společný jmenovatel jednoduchost, úspornost a účelnost. Krása, kterou byli lidé nuceni vzhledem k těžké době vytvořit z mála.

Kniha Móda a odívání v husitské době skvěle doplňuje učivo dějepisu o husitských revolucích, ocení ji ale každý čtenář zajímající se o historii a toužící proniknout do historického období z jiného úhlu pohledu, než je zvyklý ze školních lavic. Stejně tak bude kniha dobrým pomocníkem při rekonstrukcích historických událostí, přivítají ji také divadelní či filmoví kostyméři. Publikace Moniky Feyfrlíkové Černé vychází z dlouhodobého podrobného studia. Je napsána velmi čtivě a poutavě.

Název: Móda a odívání v husitské době. Materiály, textilní techniky, střihy a návody

Autor: Monika Feyfrlíková Černá

Nakladatelství:  Grada Publishing, a. s.