Recenze: Michael Martin – Podstata pouště

Pouště nejsou prázdné, jednotvárné a bezcenné. Právě naopak, tvoří krásnou, okouzlující, dechberoucí součást naší přírody, která sice nehýří tak bujným životem jako deštné pralesy nebo savany, ale je úplně stejně fascinující. A navíc i důležitá.

knihaVšem, kteří mají zájem přečíst si o těchto pevninských biomech něco víc, rozhodně doporučuji sáhnout po knize Podstata pouště s podtitulem Kde se v poušti bere písek a proč duny zpívají – objevování fascinujícího světa (orig. název Das Wesen der Wüste. Wie der Sand in die Wüste kommt und weshalb die Dünen singen – die Entdeckung einer faszinierenden Welt), kterou v tomto roce vydalo nakladatelství Kazda.

Autorem publikace je Michael Martin, německý cestovatel, fotograf, vystudovaný geograf a milovník pouští. Již déle než 35 let podává svědectví o svých výpravách do pouští celého světa. Kromě rozpálených pouští (jako je např. Sahara, Gobi, Namib či Atacama) se zabývá i chladnými a ledovými pouštěmi nacházejícími se v Arktidě a Antarktidě. Uveřejnil na 30 obrazových publikací a knih, které byly přeloženy do mnoha jazyků. Uspořádal přes 2 000 přednášek a produkoval několik televizních filmů. Za svou tvorbu získal řadu ocenění (např. čestnou medaili Královské geografické společnosti, cenu Gregor International Calendar Award a cenu ITB Book Award za celoživotní dílo).

První kapitoly knihy Podstata pouště nabídnou čtenáři vhled do autorova života, do období jeho dětství i dospívání, představí jim jeho vášeň k amatérské astronomii a nakonec i začátky jeho lásky k pouštím. V dalších kapitolách se pak autor pouští do vyprávění o samotných pouštích – čtenářům vysvětlí, jak vznikají písečné bouře, prozradí, jak pouště pomáhají amazonskému pralesu a povypráví o různorodosti pouštního písku, fata morgáně, oázách, Schodech do nebe vytvořených umělcem Hannesjörgem Vothem, škodlivosti rallye Paříž-Dakar, datlovnících, arabské gumě, welwitschiích, městech pohlcených pískem (Džado, Kara Koto, Kolmanskop), hadech, solifugách, krásách nocování pod hvězdami, festivalu Burning man…

Autorův výklad není strukturovaný, Podstata pouště totiž není čistě odbornou publikací či učebnicí. Autor ve svém vyprávění míchá fakta týkající se pouští, oáz a života v nich se svými zážitky z cest a rovněž i se svými názory na témata s pouštěmi spojená, a to bez nějakého zjevného klíče. Na první pohled se tak může zdát, že autorův výklad je chaotický. Výsledek však rozhodně stojí za to. Díky čtivě napsaným krátkým kapitolám máte pocit, jako byste s Michaelem seděli v hospodě u dobrého piva a poslouchali, jak vášnivě vzpomíná na svůj životní příběh plný pouštních dobrodružství. Je však nutné poznamenat, že pokud bude čtenář zpětně hledat nějakou informaci, kterou v knize v minulosti četl, tak to může v některých případech vyžadovat hodně času a trpělivosti.

Text je doplněn černobílými fotografiemi zachycujícími jak život samotného autora, tak i pouště a život v nich. Publikace však obsahuje i speciální fotografickou přílohu čítající celkem 24 listů, která čtenáře přemístí do míst, o kterých autor v Podstatě pouště píše. Barevné fotografie čtenářům přiblíží pouště mnoha zemí světa (Chile, Alžírsko, Utah, Arizona, Čad, Botswana, Namibie, Afganistán, Indie, Niger, Čína, Bolívie, Mali, Etiopie, Tádžikistán, Austrálie, Omán, Saudská Arábie, Spojené arabské emiráty).

Knihu ocení všichni, kteří nějakou poušť již v minulosti navštívili, do některé se jednoho dne chystají nebo zkrátka jenom chtějí prostřednictvím vyprávění Michaela Martina poznat jejich původ, krásy a duši. Já nepochybuji o tom, že se ke knize v budoucnu ještě vrátím.

Název knihy:     Podstata pouště
Autor:     Michael Martin
Překladatel:     Marie Voslářová