Recenze: Nikol Francová, Veronika Ježková – Kvítka v bytě

5

Kvítka v bytě autorek Nikol Francové a Veroniky Ježkové nabízí inspirativní vhled do světa pěstování bytových rostlin.

kvitka-v-byteI když se na první pohled může zdát, že jde o nudné a přežité téma, opak je pravdou. Z pěstování bytových rostlin všech druhů se v posledních letech stal skutečný trend, zejména mezi mladými lidmi. Stojí za tím nejen popularita sociálních sítí, a to především těch vizuálně zaměřených, jako jsou Instagram nebo Pinterest, které trend rozšířili rychlostí světla (příkladem může být třeba populární monstera, kterou dnes můžeme najít na bytových doplňcích, oblečení či špercích všeho druhu). Ale možná také touha člověka žijícího v betonovém městském prostředí vytvořit si svou malou domácí zelenou oázu, ve které může spočinout.

Také projekt Kvítka se rozběhl nejprve na sociálních sítích. Autorky skrze ně radily fanouškům, jak se správně o kvítka starat, představovaly různé typy rostlin, možnosti jejich pěstování, rady, návody i osvědčené triky, například jak se zbavovat škůdců nebo jak umístit rostlinku tak, aby se jí v bytě dařilo. Už od prvních příspěvků se projevila jejich schopnost podávat nadšeným pěstitelům rady a doporučení poutavě, srozumitelně a s vtipem. To vše pak letos zužitkovaly při psaní knížky.

Co jsou kvítka zač a co od nás potřebují

Jak autorky upozorňují hned na začátku, je potřeba nic nepřehánět a řídit se zdravým selským rozumem. Hned v úvodní kapitole vysvětlují základní obecné principy pěstování rostlin a radí novým majitelům kvítek, aby se v první řadě obeznámili s tím, odkud rostlina pochází. Je to důležité pro to, aby chápali, v jakých podmínkách by asi kvítko přirozeně rostlo, kdyby bylo v přírodě a ne v květináči. A pak už stačí se jen snažit dopřát rostlince to, co potřebuje, tedy různou kombinaci základních potřeb – vody, vzduchu, výživy a světla.

Kniha je dále přehledně členěná podle jednotlivých druhů – dozvíte se o tom, co potřebují fíkusy, kapradiny, piley a pepřince, nebo také to, odkud pochází aktuálně velice populární řasokoule. Autorky také radí, jaké kvítko si zvolit podle toho, co mu náš prostor může nabídnout. Postupně se tak dozvíte o pěstování bytových rostlin vše podstatné, přičemž je to podáno přístupným a čtivým jazykem, který se v mnohém vymyká nudné a bezbarvé hantýrce, na kterou jsme už tak nějak v příručkách pro pěstitele zvyklí. V závěru je začleněný i výkladový slovníček pro ty, kteří se ještě v terminologii rostlinné říše neorientují.

Kvítka v bytě jsou informačně nabité, ale zároveň při čtení nevzniká pocit zahlcení informacemi a myšlenkami, právě naopak, vše je podáváno v logických souvislostech a jde přímo k jádru věci. Obsah také doprovází množství fotografického materiálu od fotografů Terezy Štouračové, Jana Skácelíka a Jana Stárka. Decentní fotografie s využitím přirozeného světla tak dotváří pohodovou, domáckou atmosféru, kterou zažijete, když se do Kvítek v bytě ponoříte. A dost možná se hned vydáte si jedno kvítko také pořídit.

Kvítka v bytě
Autor Nikol Francová, Veronika Ježková
Nakladatelství CPress