Recenze: Marlena de Blasi – Tisíc dnů v Toskánsku

5

Itálie je známá svými siestami, překrásnými historickými památkami, ale především sem turisté jezdí za dobrým jídlem a pitím. Italové si totiž umí vychutnat jakékoliv jídlo a každá příležitost je důvod k oslavě. Spisovatelka Marlena de Blasi umí popsat pokrmy do takových podrobností, že se čtenáři musí sbíhat sliny. Kniha Tisíc dnů v Toskánsku je plná líčení nejen lahodných jídel, ale na své si přijdou i čtenářky, které si rády přečtou o dobrém životním příběhu. To vše v jednom balíčku.

Hlavní hrdinkou románu je sama autorka. Spolu se svým manželem Fernandem se z Benátek odstěhuje do toskánské vesnice San Casciano dei Bagni. Tento kraj je plný olivových hájů, horkých léčivých pramenů a samozřejmě dalších skvělých ingrediencí potřebných k přípravě chutných pokrmů.

Manželé se brzy po svém příjezdu seznámí se starousedlíkem Barlozzem, který se stane jejich průvodcem a rádcem. Společně s ním navštíví místa, která by sami neobjevili, a ochutnají neskutečné pochoutky. Jedli jste například někdy osmažené cuketové květy v těstíčku? Byli jste u toho, kdy se čerstvě vylisovaný olej pokapal na domácí venkovský chléb? A měli jste v ústech něco tak úžasného, jako jsou svatodušní třešně? Já také ne, ale při popisu jednotlivých jídel jsem měla pocit, jako bych seděla na tom samém místě jako autorka. Doslova jsem cítila chuť opékaných párečků a olizovala se, když jsem „ochutnala“ dušené vepřové na divoko. Kromě jídla je Barlozzo seznamuje s historií, folklorem i zemědělskými pravidly, které se přenášejí z otce na syna už po mnoho generací.

Kromě líčení jídla, které je typické pro tuto oblast, nezapomněla autorka ani na popis místní krajiny a samozřejmě přidala charakteristiku jednotlivých obyvatel této vesničky. Jejich osudy jsou protkané chudobou a nouzí. Mnozí z nich zažili takové časy, kdy neměli doslova nic do úst. Ale jsou to lidé tvrdí a jen tak nějakého problému se nezaleknou. A mají i hezké vzpomínky, se kterými se rádi chlubí při vesnických setkáních. I Barlozzo není bez tajemství. Je to ale člověk, který se nechce svěřovat na potkání, a tak si musí naši manželé počkat, až jim tento příjemný, starý, i když někdy hodně kontroverzní pán otevře své srdce.

Manželé se postupně vmísí do místního koloritu a připadají si zde jako doma. Z jejich sousedů se stávají přátelé a z jejich pronajatého domu je najednou domov. S okolní krásou poznávají i krásu a chuť opravdového života a předávají čtenáři mnoho myšlenek, které by si měl vzít k srdci.

Tisíc dnů v Toskánsku je knihou, kterou ocení každý milovník Itálie. Je plná popisů pochoutek – k některým z nich autorka přidala i recepty, líčení krajiny, ale i povídání o tvrdé lidské práci, která je třeba, abyste si mohli pochutnat například na vynikajícím domácím olivovém oleji či skvělém křupavém chlebu.

Knihu doporučuji. Díky skvělému talentu autorky přiblížit svému čtenáři vše, co vidí, cítí a prožívá, se budete i v chladných dnech cítit, jako byste seděli pod horkým italským sluncem a užívali si toho, co vám zrovna život nabízí.

Tisíc dnů v Toskánsku
Autor Marlena de Blasi
Překlad Daria Dvořáková