Recenze: Ondřej Stratilík – České minipivoary

5

Snad každý z nás ho jednou ochutnal, drtivé většině okamžitě zachutnal. Jiní s díky odmítají, další čekají, až na něj dostanou chuť. Chutná, když jej pijete sami, ale ještě lépe, když se u stolu sejdete s přáteli. Jeho zlatavá barva s hustou pěnou je zobecnělým popisem, protože škála barevnosti je poměrně široká. Nejspíš už tušíte, o jakém pitivu je řeč. Ano, je to pivo, tekutý poklad českého národa. V publikaci České minipivovary se její autor Ondřej Stratilík zaměřil – jak napovídá sám název – na minipivovary, fenomén dnešní doby.

ceske-minipivovaryS nimi se doslova roztrhl pytel. Minipivovarů jsou spousty a jen málokterý podnik nemá v nabídce některý jejich produkt. Některý chutná, jiný vůbec a mnohdy je těžký i samotný výběr. Orientaci v chutích vám usnadní první stránky kapesního průvodce pro milovníky dobrého piva, jak je uvedeno na obálce knihy. Slovo kapesní berte s rezervou, neboť rozměry svazku běžnou kapsu přesahují (ne o mnoho). A co tedy najdete na předních stranách? Tak především obeznámení, co autor do průvodce zahrnul, podle čeho se řídil. Určitě stojí za to zmínit, že Na konci srpna 2018 jich na mapě najdete 451 a několik dalších pivovarů se právě dokončuje. (Str. 7). Než započnete svou pivní cestu, nasajte do sebe nejdříve základní informace, abyste věděli, co čekat u označení jako je IPA, NEIPA, APA, Summer Ale či IPL. Nechybí také doporučení, jak takovou degustaci piva posuzovat. Stratilík správně uvádí: Hlavní vlastnost je jednoduchá – buď chutná, nebo ne. (Str. 13). Ale ono není od věci vědět, na co je dobré se zaměřit. A až vaše oči přejedou přes pivovarské zajímavosti, čeká na vás celkem šestapadesát minipivovarů z celé České republiky.

Autor je sám navštívil, nemusíte se proto bát, že kupujete zajíce v pytli. Každému malému podniku na výrobu piva je věnována dvojstrana. Levá začíná fotografií (vždy se váže k tématu), následuje název pivovaru a jeho představení. Na pravé straně se dočtete, jaká piva Stratilík ochutnal, přičemž standardně si dopřál vždy dva druhy, které v minipivovaru v okamžiku jeho návštěvy nabízeli. Následuje prostor pro samotného majitele průvodce. Do zjednodušeného degustačního listu si může poznačit datum ochutnávky, název jím zvoleného piva a pěnivý mok pochopitelně vyhodnotit. To, že povídání o podniku je zakončeno jeho adresou, je svým způsobem samozřejmostí. Jako velké plus kvituji vypsání otevírací doby, jméno sládka, co pivovar nabízí a též vyobrazení mapky naší země s puntíkem označujícím polohu místa.

Myslím, že není nač čekat. Vezměte do ruky průvodce, mapu a naplánujte si tu pravou dovolenou (nebo prostě jen víkend) s českými pivy. Já čekat na volno nebudu, už nyní mám chuť na jedno orosené. Je proto nejvyšší čas zavřít České minipivovary a vydat se do své oblíbené hospody, kde čepují mé oblíbence, kteří si též vydobyli místo v Stratilíkově publikaci (najdete je na straně 106). Pokud zde zrovna vy hledáte svůj oblíbený minipivovar marně a autorovi to vytýkáte, pak nezapomínejte na slovo úvodem, ve kterém se mimo jiné píše: Neříkám, že jde o výběr toho nejlepšího, co v Česku najdete – to si musí každý najít sám – ale z toho velkého minipivovarského moře jsem se snažil doporučit ty značky, s jejichž pivy se nebudete nudit. (Str. 7).

Na zdraví!

Název knihy: České minipivovary

Autor: Ondřej Stratilík