Recenze: Otomar Dvořák a Josef "Pepson" Snětivý – Místa zrychleného tepu

5

Stále častěji hledáme vzrušení i odpočinek v zahraničí. Můžeme – hranice jsou otevřené, v mnoha státech si už nemusíme připadat jako žebráci, dalo by se říct, že se nám svět otevřel. Avšak hodně krásných a zajímavých míst je i u nás. Odhalit je si dali za úkol Otomar Dvořák a Josef Pepson Snětivý nejnověji knihou Místa zrychleného tepu.

Nejlépe snad záměr, s nímž oba autoři knihu připravovali, charakterizuje podtitul Tipy na cesty za skrytou krásou. A krása, za níž se s knihou vydáme, je skutečně skrytá. Platí, že pod svícnem bývá tma, zatímco se vydáváme o dovolených k moři a za památkami tisíce kilometrů. Přitom máme doslova pod nosem nesmírně vzácné poklady, srovnatelné s těmi zahraničními.

První z autorů – Otomar Dvořák – je známou postavou jako spisovatel, ale i jako průvodce po místech, zasluhujících naši pozornost, v pořadech na televizní stanici Kinosvět. Z tohoto hlediska je spoluautorství Míst pokračováním jeho práce a některá fakta, která nalezneme v této knize, mohli diváci vidět v jeho pořadech. Známý je případ Krvavé Kateřiny, o níž Otomar Dvořák píše v souvislosti s návštěvou Pičína na Příbramsku a prohlídkou místního kostela s Madonou a jeho okolí. Právě na podobné záležitosti se autor soustřeďuje, Kateřina Bechyňová z Lažan si v ničem nezadala s Čachtickou paní, avšak nestala se tak mediálně známou. Podobně jsou na tom všechna místa, na něž autoři upozorňují.

Začteme-li se do další kapitoly, můžeme nabýt dojmu, že se Otomar Dvořák zpronevěřil zásadě představovat místa neznámá. Ocitneme se v Praze, ale jak se zdá, i v našem hlavním městě existuje kulturní centrum, hojně navštěvované turisty, a pak svého druhu periferie, kde chátrají domy obrovské historické hodnoty. Pro autora je to příležitost oživit tyto trosky alespoň na stránkách knihy.

Z Prahy se autoři přesouvají do okolí Mimoně a Ralska v kapitole se vzrušujícím názvem Výlet do ďáblovy země. Přestože jde o kapitolu krátkou, dokáže čtenáře seznámit s krajem, do nějž byl za socialismu omezený přístup kvůli vojenské posádce a nalezištím uranu.

Krásy jižních Čech představí čtenáři další ze spoluautorů Josef Pepson Snětivý, díky jehož nakladatelství kniha vznikla. Ten, na rozdíl od Otomara Dvořáka, čtenáře oslovuje a forma, v níž pro toto oslovení používá velké písmeno „V“, připomíná spíše starosvětsky zdvořilý dopis váženému čtenáři.

Průvodcem po místě, o němž pojednává poslední kapitola, se stal Miloň Čepelka, kterého většina lidí zná jako herce Divadla Járy Cimrmana. S ním a autorskou dvojicí se čtenář projde Opočenskem a opět se přesvědčí o tom, jak málo známe zemi, v níž žijeme.

Oba autoři ve svých textech preferovali srozumitelné tlumočení faktů místopisných i historických. Právě dějinné události, spojené s daným místem, dělají knihu zajímavou. Krása se skrývá v tomto případě v detailech, jako když si pod mikroskopem prohlížíme zdánlivě fádní zrnko písku.

Publikace je doplněná dobovými materiály, například pohlednicemi, ale i současnými fotografiemi. Nakladatel nešetřil barevnou přílohou, takže si čtenář může udělat dobrou představu o současném stavu popisovaných míst.

Místa zrychleného tepu je dalším příspěvkem ve snaze propagovat naši zem. Není určena pro zahraniční turisty, ale pro nás, protože právě my bychom si měli uvědomit, že není potřeba hledat krásu ani vzrušující historii nikde jinde.

Název: Místa zrychleného tepu

Autor: Otomar Dvořák a Josef "Pepson" Snětivý

Nakladatel: Čas