Recenze: Stephen Joseph – Autenticita: Jak být sám sebou a proč na tom záleží

Gnóthi Seautón. Poznej sám sebe. Tento nápis byl prý vytesán nad vchodem proslulé věštírny ve starořeckých Delfách. Jak staletí plynula, neztrácelo téma sebepoznání, alespoň tedy ve filozofii, nic na svém významu. Mnozí mudrci i umělci si intuitivně uvědomovali, jak je pro šťastný život nezbytné znát sám sebe, své hodnoty a potřeby, a také v souladu s nimi žít. Je tedy s podivem, že v psychologii zůstávalo téma autenticity velmi dlouho pozapomenuté. Že je to škoda, vás rychle přesvědčí nově vycházející kniha Stephena Josepha Autenticita.

knihaStephen Joseph je britský psycholog a psychoterapeut. Ve své praxi se specializuje na zvládání traumatu a pozitivní psychologii. Je spoluzakladatelem Centra pro trauma, resilienci a růst v Nottinghamu. Činný je ovšem také jako spisovatel. Na svém kontě má již celou řadu publikací týkajících se pozitivní psychologie, traumatu a přístupu zaměřeného na klienta. V roce 2017 vyšel v nakladatelství Portál český překlad jeho knihy Co nás nezabije, nyní vychází jeho novinka Autenticita.

Zkuste se schválně někoho ze svých blízkých zeptat, jestli si myslí, že sám sebe zná a žije autenticky. Odpověď bude s největší pravděpodobností kladná. Známe se přece celý život. Víme, jaké jsou naše oblíbené barvy, které jídlo nám chutná i jak nás baví trávit volný čas. Máme svobodu činit veškerá životní rozhodnutí, od volby zaměstnání až po výběr životního partnera, a to jen na základě toho, co si skutečně přejeme. Teoreticky by tedy měli dnešní lidé žít autenticky, v souladu sami se sebou, tak jako nikdy dřív. Ve své knize Autenticita však autor Stephen Joseph dokazuje, že to tak bohužel není.

V publikaci Autenticita podrobně přibližuje (a na mnoha příkladech názorně vysvětluje), jaké vlivy na člověka v průběhu života působí a proč dochází k postupnému vychylování od směru, kterým by měl v souladu se svým vnitřním nastavením jít.

Někdy jsou tyto okolnosti zcela zřejmé, ale v mnoha případech je poměrně složité rozklíčovat, že jednáme v rozporu s vlastním já a vzdáváme se tak autentického života. Velký vliv mají nejen vlastní obranné mechanismy, ale třeba také strach, vliv kultury či společenský tlak. Často si můžeme třeba až po uplynutí několika desítek let uvědomit, že jsme se hnali za něčím, co sice podle kulturních měřítek představuje úspěch, ale přitom jsou naše vlastní sny zcela jiné. Že nežijeme autenticky, si často uvědomíme teprve v situacích, které nás dokážou na chvíli vytrhnout z rychlého tempa všedních dnů, jako jsou například významná životní jubilea. Jev, kdy si lidé najednou uvědomí, že vlastně den za dnem chodí do práce, která je nebaví a nenaplňuje, tráví život po boku partnera, vedle kterého nejsou šťastní, a jejich vlastní sny zůstaly pohřbeny kdesi hluboko v minulosti, není vůbec výjimečný.

Stephen Joseph pomáhá svému čtenáři nejen uvědomit si, že v mnoha situacích nejedná v souladu se svou vlastní osobností, ale především přináší celou řadu doporučení, jak to změnit. S laskavostí připomíná, že autenticita není nějaký konečný cíl či vytoužená výhra, ale je to život skládající se z každodenních drobných i významných okamžiků, ve kterých jsme se rozhodli zachovat přesně tak, jak jsme v hloubi duše chtěli. Bez obalu přiznává, že autenticita neznamená ani život bez starostí a smutných okamžiků. Přesto však rozhodně stojí za to o ni usilovat. Skutečně autentický člověk je totiž ten, kdo zpětně nelituje žádných svých rozhodnutí a kroků, umí za sebe přijmout plnou zodpovědnost, poučit se z vlastních chyb, realizovat svá nejniternější přání, a především prožít naplněný, šťastný život. A takoví si přece přejeme být všichni.

Autenticita: Jak být sám sebou a proč na tom záleží
Autor Stephen Joseph
Překlad Magdalena Herelová