Recenze: Stuart McGill – Mechanika zad

5

Doktor Stuart McGill je kanadský vědec a lékař, který zasvětil většinu života studiu lidské páteře a jejího fungování. Vede kliniku zaměřenou na tento problém a pomáhá lidem z celého světa překonávat bolest zad. Po stovkách vědeckých prací a dvou knihách pro užší čtenářskou obec vydal doktor McGill v roce 2015 knihu určenou všem, kteří se potýkají s bolestí zad. Díky nakladatelství Mladá fronta si ji mohou přečíst i čeští čtenáři pod názvem Mechanika zad se dvěma podtituly: Tajemství zdravé páteře, jež vám váš lékař zatajil a Návod jak se zbavit bolesti zad pomocí McGillovy metody.

mechanika-zadJak už bylo řečeno, kniha cílí na všechny, které trápí bolesti zad ve všech možných podobách. V době, kdy podstatná část lidské populace tráví většinu času ohnutá nad elektronikou, montážním pásem či učebnicemi, to nejsou zdaleka jen lidé po úrazu. Autor, přestože je v prvé řadě vědcem, se snaží promlouvat ke čtenářům co nejsrozumitelněji, čemuž slouží nejen volba používaných slov, která používá, ale i obrazová dokumentace a členění textu.

Po doporučení jak knihu využít, aby čtenáři maximálně pomohla, a úvodu, v němž doktor McGill představuje svoji práci a hudruje na nedostatečně kvalifikované lékaře, odhaluje v první části knihy řadu nepravd pojících se s bolestí zad. Vysvětluje též, jak lidská páteř funguje a jak by se s ní mělo zacházet. Nabízí rady, pokud se někdo rozhoduje, zda podstoupí operaci zad a především předkládá a vysvětluje pravidla, jež by měl člověk dodržovat, aby ho přestala soužit vlastní záda.

Druhá část knihy dává návod, jak sám diagnostikovat místo, které způsobuje bolest a tím napovídá, co je v těle špatně, zatímco třetí je zaměřena na zbavení se bolesti. Důvěryhodnosti tvrzení doktora McGilla napomáhá možnost vyzkoušet si funkčnost jeho postupů, protože nabízené metody podpořené ilustracemi českého kreslíře Jiřího Hlaváčka až na výjimky není vůbec těžké pochopit a převést do vlastní praxe. Navíc doktor McGill v žádném případě nenabízí lákavě rychlá či snadná řešení. Bez obalu přiznává, že návrat k bezbolestnému pohybu je prací na několik měsíců či spíše let. Upozorňuje též na mnohé oblíbené metody, které nabízejí krátkodobé uvolnění, ale ve výsledku mohou spíše ublížit, než pomoci.

Zjednodušeně řečeno metoda doktora McGilla zahrnuje poznání vlastních obtíží, osvojení si mechanismů zdravého pohybu šetřícího záda, cvičení posilující stabilizační svaly kolem páteře, správnou chůzi a to vše s přihlédnutím na specifika svého stavu. Pro všechny, kteří jsou ochotni podřídit se dlouhodobé disciplíně, v mnoha ohledech celoživotní, je kniha skvělým průvodcem. Erudovaný text, podaný formou srozumitelnou i laikům, skvěle poradí též s každodenními činnostmi, jako je sezení, zvedání břemen, či spánek. Úlevu od bolesti poté doplní posílení těla cviky tzv. velké trojky. Nejsou zvlášť fyzicky náročné, ale přesto doktor McGill nabízí i jejich modifikace pro ty, kteří je, z jakéhokoliv důvodu, nemohou provádět v jejich základní podobě. Kromě těchto tří cviků kniha nabízí pro zájemce i několik dalších, zaměřených na specifické problémy.

Začátek čtvrté části je určen osobám trpícím poruchami jako ischias či skolióza. Zajímavým a užitečným zpestřením jsou i případové studie McGillových pacientů, v nichž mnozí čtenáři poznají sami sebe a zjistí, co nedělat a dělat, aby se jejich stav jen lepšil. Mnohá zbývající témata, jež mohou čtenáře zajímat, zodpovídá autor knihy v rozhovoru, který předchází závěru. Dotýká se věcí jako napíklad výběr matrace a polštáře, cestování, různé formy cvičení a pomůcek, strava i sex.

V záplavě kladů knihy lze přece jen najít několik drobných vad na kráse. Některým čtenářům může vadit, že především v první půli kniha působí jako reklama na samotného autora, jeho myšlenky a nabízené produkty, obzvlášť když v pasážích, ve kterých spílá nekompetentním lékařům, se staví jakoby do role jediného hlasatele pravdy. Na druhou stranu několikrát s úctou zmíní i některé své kolegy, včetně českého lékaře Vladimíra Jandy. Stejně tak navrhuje spolupracovat s vaším doktorem, jen jej, ideálně touto knihou, seznámit s doporučovanými postupy. Někoho též může mrzet, že především kapitoly zabývající se posilováním středu těla a kyčlí čí dalším cvičením jsou velmi stručné a spíše jen odkazují na další z knih doktora McGilla, jež však v českém překladu nevyšla.

Mimochodem český překlad Denisy Štrbové velmi dobře posloužil myšlence knihy, tedy využívat v rámci možností laický jazyk, aby textu rozuměli všichni čtenáři. Otázkou jen zůstává, proč také nepřeložila některé výrazy, pojící se se základními posilovacími cviky. Přece jen většina čtenářů ví, co je klik a dřep, než push-up (v českých luzích a hájích termín spojovaný se spodním prádlem) a squat.

Mechanika zad je rozhodně kniha pro všechny, kteří se chtějí zbavit bolesti zad a nejsou líní pro to něco dělat. Dává spoustu podnětů a rad, které si lze ověřit, podle ohlasů na knihu i fungují. Přestože se zabývá tématy z lékařského prostředí, volí jazyk srozumitelný všem trochu sečtělým lidem. Kde slova nestačí, pomohou názorné a přesné ilustrace Jiřího Hlaváčka. Chcete-li tedy ulevit sobě či někomu blízkému, lepší manuál nenaleznete.

Název knihy: Mechanika zad
Autor:  Stuart McGill
Překlad: Denisa Štrbová