Recenze: Humphrey Carpenter – J.R.R. Tolkien: Životopis

5

Každý fanoušek Pána prstenů či Hobita zná jméno J.R.R.Tolkien. V tuto chvíli by měl zbystřit a přečíst si životopis, který napsal Humphrey Carpenter. Ten měl možnost nahlédnout do pozůstalosti tohoto pozoruhodného člověka a stvořil poutavý příběh o tom, jak se dostává nápad na geniální příběh.

j.r.r.-tolkien-zivotopisTolkien se narodil na africkém kontinentě, v raném věku se ale spolu s bratrem a matkou přestěhoval do Anglie a na otce se skoro nepamatoval, jelikož otec v Africe záhy po jejich odjezdu zemřel. Tolkien tedy vyrůstal jen se svou matkou a bratrem, ale na své dětství vždy vzpomínal s láskou, zejména v myšlenkách na svou matku, která jako samoživitelka dokázala jemu i bratrovi dát základy náboženství a velkou lásku k cizím jazykům. Ta se u Tolkiena vyvinula v obrovskou vášeň, nejenže studoval mnoho současných cizích jazyků, ale i řadumrtvých. Navíc si vymýšlel i vlastní jazyky, které pak použil ve svém celoživotním díle. Vznikla tak Středozemě, domov několika ras, jež mluvily Tolkienovými jazyky.

J.R.R. Tolkien: Životopis vyšel poprvé už v roce 1977 a je jedinečný tím, že na něm autor spolupracoval úzce s Tolkienovou rodinou a jeho přáteli a měl přístup k Tolkienově pozůstalosti. Měl také několikrát možnost se setkat se samotným Tolkienem, který si ho svým způsobem vybral jako autora vlastního životopisu. Jedinou podmínkou bylo, že dílo musí vyjít až po jeho smrti, jelikož Tolkien nebyl příznivcem životopisů vydaných ještě za života. Vznikl tak poutavý příběh, který začíná spisovatelovým dětstvím, pokračuje přes jeho studia a akademickou dráhu až k začátkům jeho psaní. Tolkien se nejprve zaměřil na odborná témata z oblasti anglického jazyka i mnohé překlady z jazyků jiných,až potom vznikla Středozemě a knihy, které dodnes miluje neskutečné množství čtenářů.

Kniha kromě samotného životopisu obsahuje několik desítek černobílých fotografií spolu s popisky, rejstřík jmen i míst a několik kapitol dodatků, které obsahují například Tolkienův rodokmen nebo prameny, ze kterých Carpenter čerpal. Na první pohled je vidět, že Carpenter byl velice pečlivý a životopisu věnoval velké množství času. Jeho úsilí ale rozhodně stálo za to, jeho práci by určitě ocenil i samotný Tolkien. I když ten by byl schopný ho kompletně přepsat, stejně jako to dělal u vlastních textů. Jeho všeobecně známé puntičkářství dohnalo nejednoho člověka na pokraj zhroucení.

Tolkienův životopis je napsán čtivě a každý milovník Hobita a Pána prstenů by si ho rozhodně měl přečíst. Pozná, jak autor přemýšlel, jak ho ovlivnila výchova matky a které epizody ze svého života zakomponoval do svých knih. Až si knihu přečtete, dokážete v jeho dílech najít ještě víc krásy a úžasného talentu, kterým zajisté oplýval.

Název: J.R.R. Tolkien: Životopis
Autor: Humphrey Carpenter
Překlad: Stanislava Pošustová–Menšíková