Recenze: Jakub a Blanka Kardovi – Kublanka vaří doma

5

Kuchařek je na trhu spousta a neustále vycházejí nové. Mnoho lidí se ale dnes přiklání k hledání receptů – a především tipů, co vařit – na internetu. Zadáte příslušné slovo do vyhledávače a zobrazí se stovky možností. Jakou zvolíte? Osvědčenou klasiku nebo neznámo? Tentokrát zvolte neznámo a nechte se pozvat do kuchyně manželů Kardových, kteří vydali svou prvotinu Kublanka vaří DOMA.

Kublanka vaří domaJakub a Blanka Kardovi (odtud název Kublanka) jsou autoři tzv. food blogu. Tento hit dnešní doby se sice rozmáhá a pouští se do něj ledaskdo, je však málo těch, kteří si získají oblibu a věhlas. Zárukou totiž není použít co nejexotičtější přísady, nýbrž nabídnout něco neotřelého, ale přesto něčím známého. Něco na první pohled složitého, ale ve skutečnosti tak jednoduchého. Kublanka to (a mnohem víc) v sobě má.

Ze všeho nejdříve si můžete přečíst, jak vůbec nápad s blogem vznikl a co autory přivedlo k vydání knižní podoby. A pak už se můžete vrhnout do poznávání a zkoušení receptů. Jako první manželé Kardovi představují Jídla pro každý všední den s možností ohřát, přihrát anebo rychle vytvořit. (Str. 7) Je libo pečený květák s hořčičnou zálivkou či některou z polévek? Obzvlášť tuto netypickou úpravu květáku vyzkoušejte, oproti tolik „otřepanému“ trojobalu je to vítaná změna. V další části se seznámíte s jídly představujícími vyváženou stravu, a potom je čtenář přenesen do časů pátečního večera, kdy je dovoleno hřešit (chlebíček s tatarským biftekem a jako bonus bylinková majonéza – už aby byl víkend). Jestli si říkáte, že by to chtělo sladkou tečku na závěr, pak ještě chvíli vydržte. To čekání totiž stojí za to – brambory se slaninovým máslem, dánské masové kuličky v kari omáčce, hráškové pyré se ztraceným vejcem… Zlomek toho, co kniha receptů nabízí. Ze sladkého mámení si přijdou na své zastánci tradice (kynutý švestkový koláč) i ti, co touží vyzkoušet dobroty nové (korvapuusti).

Recepty doprovázejí autentické fotografie, přičemž na některých asistují synové autorů. Nic umělého, vše je přirozené a zvyšuje chuť na okamžité zahájení kulinářského umění. Napříč knihou jsou příhodné ilustrace, které kuchařku ještě více projasňují. Nejsou to ale jen obrázky, velkým pozitivem jsou krátké popisy pod názvy receptů. Z nich se čtenář dozví zajímavé informace, které poučí či odhalují trochu ze soukromí samotných autorů. Například odkud jídlo pochází nebo Teď když Blanka začne experimentovat, mám smůlu. Velmi direktivně rozkáže: „Ale v hospodě bys to jedl, co?“ A mně nezbývá než ochutnat. (Str. 75)

Na závěr určitě doporučuji neskončit u knihy, ale zabrouzdat na web http://kublanka.cz/. Objevíte tu další množství receptů, které se do tištěné kuchařky buď nevešly, nebo byly zveřejněny až po jejím vydání. Za sebe navrhuji rubriku „sladké pečení“, kde naleznete recept na loupáky metodou tang zhong.

Kublanka vaří doma
Autor Jakub a Blanka Kardovi
Nakladatelství Esence