Recenze: Adam Chroust – Stingl Miloslav. Biografie cestovatelské legendy

Na světě i v České republice existuje spousta výjimečných knih. Svým obsahem, tématem, zpracováním či dopadem na čtenáře se vymykají běžné literární produkci. U některých se jejich jedinečnost prokáže až po určité době, jiné se jeví neobyčejnými okamžitě, jakmile vyjdou. Do druhé kategorie spadá v české kotlině neobvyklý počin Nakladatelství JOTA z minulého roku. Kniha Miloslav STINGL: Biografie cestovatelské legendy byla vytvořena s neskutečnou péčí a svůj um a čas jí věnovala spousta schopných lidí v čele s mladým autorem Adamem Chroustem. Vznikl tak životopis, který je holdem osobnosti, jež nemá obdoby. Není mnoho lidí, kteří si zaslouží takové uznání, jako právě Miloslav Stingl.

miloslav-stingl-biografie-cestovatelske-legendyPokud jste o Miloslavu Stinglovi nikdy neslyšeli či toho o něm víte jen velmi málo, jedná se o českého cestovatele, spisovatele a etnologa. Tento dnes již šestaosmdesátiletý pán strávil na cestách po celém světě takřka dvacet let svého života, plynně mluví sedmnácti jazyky a mnoha dalšími se domluví, napsal přes čtyřicet knih, jež vyšly v 17 milionech výtiscích po celém světě, což z něho dělá nejvydávanějšího českého autora všech dob. Také jste si naivně mysleli, že to bude spíš Karel Čapek či Jaroslav Hašek? Mimoto se podílel na vypátrání do té doby neznámého indiánského kmene v kubánských horách a stal se jediným Evropanem, kterého si kdy vyvolil severoamerický indiánský kmen za svého náčelníka. Ve výčtu jeho neobvyklých životních úspěchů a zážitků lze pokračovat ještě dlouho, ale nemá to smysl. Snad tento odstavec dostatečně ilustroval, v čem jsou Stinglovy osudy jedinečné.

Když si Miloslava STINGLA zakoupíte, možná budete váhat, zda jste získali knihu, nebo multimediální dokumentaci života české osobnosti. V krabici totiž kromě poctivého, více než pětisetstránkového svazku naleznete i velkou, nádhernou, oboustrannou, ručně kreslenou mapu světa, na níž jsou zaznamenány Stinglovy výpravy. Dále ukrývá jedno CD se 79 minutami rozhlasových nahrávek s doktorem Stinglem a DVD se 165 minutami pořadů o něm. Tyto audio a video dokumenty vznikly mezi lety 1961 a 2016 a velmi dobře tak ilustrují jeho kariéru. Milým dárkem pro čtenáře je i záložka s kresbami z knihy a replika Stinglova cestovního pasu, vydaného roku 1993, s razítky z řady zemí světa.

Tak jako krabice neobsahuje pouze knihu, ani kniha není jen obvyklým strážcem autorského textu. Jsou v ní také stovky fotografií z archivu Miloslava Stingla při různých příležitostech. V knize se nachází i umné ilustrace Elišky Chytkové. Ta je autorkou nejen zmíněné nástěnné mapy, ale také kreseb uvnitř knihy, které uvozují jednotlivé kapitoly, a menších map různých destinací, jejichž součástí jsou i drobné kresby Stinglových zastávek a dobrodružství.

Kniha nabízí více než chronologicky řazený text popisující Stinglův život z pera či klávesnice Adama Chrousta. Základní vyprávění je proloženo úryvky ze Stinglových děl a vzpomínkami českého cestovatele. Jedná se o velmi šťastnou kombinaci. Na textu Adama Chrousta je patrná jeho odbornost jakožto historika, a to v dobrém i ve zlém. Mladý autor pečlivě vylíčil Stinglovy osudy a podařilo se mu je zasadit i do širšího kontextu dění v Československu a ve světě. Na druhou stranu však jeho záznam postrádá hravý jazyk a chvílemi je až příliš suchý. Do toho však vstupují úryvky ze Stinglových knih, pořadů, článků a především samotné vzpomínky předního českého cestovatele. Ty vyprávění okamžitě oživí a dodají mu nejen jiskru, ale umožní i nahlédnout do pocitů a myšlení muže, jemuž je celé dílo věnováno.

Život Miloslava Stingla však není v knize ani zdaleka popsán vyrovnaně, tak aby stejný prostor dostala každá etapa jeho života. Dětství, dospívání a expedice do asi poloviny sedmdesátých let jsou popsány poměrně detailně. Jeho život od roku 1974 až k roku 2012 je však zpracován tak zevrubně, že bude mít čtenář pocit, jakoby přestoupil z poklidně plující zaoceánské lodi, které má Miloslav Stingl tak rád, do nadzvukového letounu. Větší prostor poté dostává až samotná tvorba knihy, která je však neméně zajímavá. Čtenář tak musí smeknout klobouk, když se dozví, že se Adam Chroust a ti, kteří mu s knihou pomáhali, museli prokousat nejen obsahem dvě stě osmnácti cestovatelských kufrů, ale především archivem spisů, audio i video nahrávek a fotografií, budovaným šedesát pět let. Nelze se divit, že nad nimi Adam Chroust strávil čtyři roky života a dle vlastních slov kolem čtyř tisíc hodin čistého času.

S ohledem na to, jak dlouho si Miloslav Stingl chránil své soukromí a velmi dlouho nechtěl nikoho k sobě pustit natolik, aby o něm mohl napsat autorizovanou biografii, je malým zázrakem, že kniha vůbec vyšla. Ti, kteří by se hlouběji zajímali o osobní život tohoto velikána cestování, se však musí smířit s kompromisy. Miloslav Stingl se nevyhýbá některým ne zrovna příjemným tématům, především spojeným se vztahem jeho a komunistického režimu, v osobní rovině však více méně zachovává mlčení. Čtenář se tedy dozví, jak byl na prahu dospělosti vyšetřován za šíření protirežimního letáku, jak se jej neúspěšně pokusila získat StB pro spolupráci, o jeho tiché dohodě s režimem, který jej nechal cestovat, přestože to většině ostatních zakazoval, ale bral si valuty z prodeje jeho knih, nebo o tom, jak s nechutí podepsal Antichartu. Na druhou stranu se kniha vyhýbá tématu šikany, kterou malý Miloslav zažil ve škole, a z větší části i rodinnému životu. Vypráví sice o jeho rodičích, o Stinglovi jako manželovi se však čtenář dozví velmi málo, o Stinglovi otci takřka nic. Tuto nemožnost skloubit uspokojivě život cestovatele a partnera či rodiče trefně rozsekne sám Miloslav Stingl několika větami.

V knize je také řada textů jiných lidí. Na začátku najdeme ručně psanou předmluvu Miroslava Zikmunda a knihu uzavírají vzkazy či vzpomínky desítek českých osobností veřejného života, zdaleka ne pouze známých cestovatelů.

Třešničkami na pomyslném dortu jsou chronologie Stinglova života, seznamy česky i cizojazyčně vydaných knih, slovníček výrazů, které je dle Miloslava Stingla třeba znát v místním jazyce, když se někdo vydá na cesty, slovem i obrazem zdokumentované fotoaparáty a kamery, jež Miloslav Stingl používal, a seznamy navštívených států a míst po celém světě.

Knihu Miloslav STINGL: Biografie cestovatelské legendy lze tedy doporučit všem, kteří se zajímají o tuto osobnost, o výjimečné lidi obecně, nebo by chtěli na čestné místo své knihovny zařadit neobyčejnou knihu. Přestože se slova jako legenda, fenomén či titán v dnešní době hojně nadužívají, to v podtitulku Chroustovy knihy je plně zasloužené. Nakladatelství JOTA se podařilo věnovat českému velikánovi dílo, které bohatostí svého obsahu připomíná bohatství Stinglova života. Vůbec se nelze divit, že v kategorii nakladatelský čin zvítězilo v prestižní soutěži Magnesia Litera, protože si toto ocenění plně zasloužilo.

Stingl Miloslav. Biografie cestovatelské legendy
Autor Adam Chroust
Nakladatelství Jota