Recenze: Christopher Galfard – Vesmír jako na dlani. Cesta prostorem, časem a ještě dál

Člověk je od přírody tvor zvídavý. Rádi zjišťujeme, jak věci kolem nás fungují. Pokud navíc dostaneme možnost dozvídat se o přírodních zákonitostech zábavnou formou, jsme naprosto spokojeni. Kniha Vesmír jako na dlani Christophera Galfarda poskytuje plno informací formou přístupnou i laikům.

knihaPopulárně naučná literatura nám dokáže jednoduše vysvětlit i složité fyzikální zákony,proto je tak čtenářsky oblíbená. Christopher Galfard se rozhodl, že se vyhne veškerým rovnicím, které se lidem zdají nesrozumitelné, a většinu z nich zbytečně odradí.  Chtěl ukázat, že se vše dá vysvětlit jednoduše a bez požadavků na předchozí vzdělání.

Autor se rozhodl vsadit na příběh, kterýmvtáhne čtenáře do děje. Zprostředkuje mu veškeré poznatky a přinutí ho na vše si doslova sáhnout. Být přítomen fyzikálnímu dění, dotknout se planet a hvězd, dostat se do nitra atomu, cestovat časem atd. Připravil pro nás doslova výlet za poznáním, kdy se stačí jen pozorně dívat. Pokud se vám někdy zdály zákony fyziky složité, po přečtení knihy Vesmír jako na dlani svůj názor poopravíte.

Kniha je rozdělena na sedm kapitol, které se zabývají děním kolem nás. Kapitola Vesmír se zabývá představením Měsíce, Slunce a dalších objektů ve vesmíru. Další kapitola se nazývá Zákonitosti kosmického prostoru, v ní  procestujeme sluneční soustavu a seznámíme se s jejími zvláštnostmi. Třetí kapitola nese název Relativita, tady nás bude zajímat čas a jeho stálost. Trochu prověříme i možnosti cestování v čase. V další kapitole Na skok do kvantového světa se musíme pořádně zmenšit, abychom mohli cestovat do nitra atomu a podívat se, jak se chová elektron a jak funguje jádro atomu.  V následující kapitole, K počátku prostoru a času,se podíváme na kobylku jednotlivým silám, které na nás působí. V kapitole Neočekávané záhady autor vysvětluje pro někoho tajemné pojmy jako singularita, temná hmota atd. Poslední kapitola Krok za hranice vědění představuje různé teorie o vzniku vesmíru.

Přestože autor skutečně v textu nepoužil matematické rovnice ani grafy, vše je podáno velmi srozumitelně. Rozhodně knihu není třeba odložit pro její komplikovanost, tak jak autor na začátku slíbil. Čtenář se seznamuje se složitými pochody a přitom se baví. Zkrátka nepřijdou ani ti, pro které není fyzika záhadou. Těm sice v knize nejspíš matematické rovnice trochu chybí, hlavně pro upřesnění některých výroků, ale i tak je pro ně přínosem. Díky knize Vesmír jako na dlani si mohou utřídit své znalosti a na jednotlivé přírodní zákony získat jiný pohled.

Dosáhli jste Měsíce, což se zatím zdařilo jen asi tuctu lidí. Vaše nehmotné já se po něm prochází. Země zmizela za měsíčním horizontem. Nacházíte se na takzvané odvrácené straně Měsíce, což je strana, odkud na naši planetu není nikdy vidět. Není tu žádné modré nebe, není tu vítr a nejenom že nad hlavou vidíme mnohem více hvězd než z libovolného místa na Zemi, ale hvězdy navíc neblikají – to všechno díky tomu, že na Měsíci není atmosféra. Vesmír začíná na Měsíci hned milimetr nad povrchem. Jizvy na měsíčním povrchu žádné počasí nevymaže. Všude vidíte krátery – zmrzlé připomínky nárazů, které kdysi postihly tenhle pustý kus země. (Str. 18)

Vesmír jako na dlani. Cesta prostorem, časem a ještě dál
Autor Christopher Galfard
Překlad Jan Klíma