Recenze: Arthur Benjamin, Michael Shermer – Tajemství bleskové matematiky

5

Dá se říct, že historie a vývoj matematiky jsou historií a vývojem celého lidstva. Protože bez matematiky naši předkové počítali ve stylu – jedna, dva, tři a hodně. A s takovou se historie živočišného druhu prostě nakopnout nedá. Nedá, protože není s čím a proč počítat. Jeden se rozeběhl před šavlozubým tygrem a neměl kdy se zabývat sčítáním a odečítáním. Ale pak to prostě začalo. Bylo potřeba na primitivní úrovni dokázat, že jeden má víc, než druhý. A v tomto grádu jedeme vlastně doposud. Sousedovi odečítáme, abychom mohli sobě přičítat.

Tajemství bleskové matematikyDva autoři knihy Tajemství bleskové matematiky, Arthur Benjamin a Michael Sherman. Pánové, kteří se rozhodli naučit svět počítat krapet rychleji, než za použití disonančně uši rvoucího „ééééé“, které někteří jedinci startují při zahájení počítání zpaměti jako staré čerpadlo, které ne a ne načerpat alespoň hlt vody. Tvůrci „éééééé“ se díky této knize mohou naučit mnohým trikům, které by jim měly přímo úměrně k pochopení knihy zkrátit dobu dělání „ééééé“.

Přičemž základní premisou je toto: člověk, který umí počítat bleskově příklady s násobením, dělením, sčítání, odečítáním a sem tam třeba i s odmocněním či umocněním, je zkrátka člověk, který má víc času na to dělat něco užitečnějšího.

Dejme si úvodní příklad triku, který kniha nabízí. Je okouzlující.

Kterak násobit číslem 11.

Nuže:

32 x 11

K vyřešení stačí sečíst číslice 3+2=5 a vložit číslici 5 mezi 3 a 2. Výsledek je na světě.

352

Jiný příklad:

81 x 11

8+1=9. Výsledek tedy je?

891

Tento trik má jednu výjimku. Ale o té snad až v knize.

Ano, toto je skutečně trik. Trik, jehož metodu si člověk musí pamatovat, aby ji mohl používat. Většina knihy a předkládaných vychytávek na eliminaci „ééééé“ ovšem úzce souvisí s logikou. A to v jednoduché logické řadě – když udělám toto – vznikne tuhleto – a tuhleto mi zjednoduší samotné když – takže spočítám příklad jen s jedním „é“, které řeknu jen tak, na efekt.

Pravdou je, že polovina předkládaných způsobů, jak jednodušeji dojít ke správnému výsledku, je až dětinsky jednoduchá. Ale právě v tom je snad ten trik. Lidé na matematiku, na jakoukoliv manipulaci s čísly, hledí jako na něco zatrachtile nesnadného, před čím je radno se ukrýt buďto někam na záchod nebo, když je jedinec technicky zdatnější, za rantly nejbližší kalkulačky, která míru proneseného „ééééé“zcela neguje ve prospěch všehomíru. Pokud se ovšem prsty trefíte na ty správné čudlíky s čísly. Což nemusí vždycky vyjít.

Suma sumárum – má cenu si knihu pořizovat, když stejně všichni použijeme, i pro příklad 3+4 rovná se ééééé, kalkulačku? Rozhodně ano. Protože mozek, mozek se zátěžemi vyvíjí, nekrní, čím víc pracuje, tím víc pak dá, nebo je schopen dát. Umět zpaměti během chvilky vypočítat příklad 621 x 637? V současné chvíli by naše „ééééé“ zabralo při záznamu stenografky tři nebo čtyři stránky. Po použití knihy Tajemství bleskové matematiky jenom pár řádků.

Tajemství bleskové matematiky
Autor Arthur Benjamin, Michael Shermer
Překlad Pavel Ludvík