Recenze: Markéta Pravdová – Čeština nově od A do Ž

5

Na začátku roku 2015 vycházely v Lidových novinách články prakticky zaměřeného vzdělávacího kurzu Čeština nově od A do Ž. Nyní se nám do rukou dostává knižní verze tohoto projektu, který si u čtenářů získal značnou oblibu. Na publikaci se podílel kolektiv autorů Ústavu pro jazyk český AV ČR pod vedením Markéty Pravdové. Publikace vyšla v nakladatelství Academia.

Čeština nově od A do ŽChcete se dozvědět o původu slova Dalskabáty, co znamená spojení sednout někomu na vějičku nebo zjistit, kde se užívá nářeční výraz střechýl? Čeština nově od A do Ž vám na tyto a mnohé jiné otázky poskytne odpovědi. Kniha je rozdělena do třiceti kapitol, jejichž spojujícím prvkem se stala česká abeceda. Jednotlivé kapitoly obsahují pět pravidelných rubrik. Pojednání o nářečních výrazech je vždy doprovázeno zjednodušenou nářeční mapkou. Kniha dále obsahuje odpovědi na otázky adresované jazykové poradně. Zde se vysvětlují různá slova a slovní spojení (vindra, gordický uzel). Výklady obecných témat, která jsou v souladu s Akademickou příručkou českého jazyka, přináší objasnění problematických jevů (y/i, velká písmena, skloňování). Rubrika nazvaná Čeština v práci je zaměřena na aktuální normu pro úpravu dokumentů a je praktickým rádcem (jak psát dopisy, pravidla písemné elektronické komunikace nebo jak správně napsat životopis). Rubrika o původu osobních a zeměpisných jmen je zajímavá, ale vzhledem k rozsahu knihy jsou zde uvedena pouze vybraná slova.

Součástí každé kapitoly je krátké cvičení, k němuž jsou připojeny výsledky. Můžeme si tak ověřit získané znalosti z dané lekce. Nabyté vědomosti ze všech lekcí lze otestovat ve velkém závěrečném testu (50 otázek), který se nalézá na konci knihy.

Velmi příjemným bonusem publikace je oboustranná příloha. Z jedné strany je mapa českých, moravských a slezských nářečí. Mapa zachycuje hlavní nářeční skupiny, podskupiny a typy. Seznámíme se také s jazykovými jevy, které jsou typické pro každou nářeční skupinu. Na druhé straně přílohy je rodinná společenská hra, při které si můžeme zábavnou formou rozšiřovat svou slovní zásobu. Musím vyzdvihnout velmi povedené provedení přílohy, jež knihu oživuje.

K podobě knihy bych dodala, že její formát je velmi nepraktický, obdélníkový tvar se v ruce drží špatně. Publikace svým vzhledem spíše připomíná učebnici chemie nebo fyziky. Barevná kombinace kostek působí vzhledově nezajímavě, až nudně.

Čeština nově od A do Ž má mnohostranné využití a její výklad je srozumitelný. Cílem je poučit, a to nejen o základních jazykových jevech, které jsou často problematické. Publikace je vhodná nejen pro studenty základních, středních a vysokých škol, ale i pro široké spektrum lidí, kteří potřebují znát úřední a korespondenční normy.

Čeština nově od A do Ž
Autor Markéta Pravdová
Nakladatelství Academia