
Recenze: Pavel Šenkapoun – Webcopywriting pro samouky
- Vytvořeno 3. 4. 2016 3:00
- Autor: Ester Dobiášová

O čem by měl vědět budoucí copywriter a na co by se měl připravit, shrnuje Pavel Šenkapoun ve své nové knize Webcopywriting pro samouky vydané nakladatelstvím Zoner Press. Pavel Šenkapoun má představu, že díky jeho knize „kolem sebe budeme nacházet více dobrých textů a více hezkých webů. Rázem pak na světě bude také více spokojených uživatelů, více prodaného zboží, více hodnot, které by jinak zůstaly ve stadiu pouhé možnosti.“ (str. 11)
Své čtenáře ihned vyvádí z omylu – nestačí se naučit psát, aby se stali dobrými copywritery. Vlákna webového obsahu jsou mnohem spletitější. V prvé řadě jde o poznání klienta a jeho produktu, o vybudování osobní virtuální identity, o proniknutí do psychologie zákazníka a působení jednotlivých prvků webového obsahu na jeho přesvědčení, že si vybírá správně. Bez toho by těžko copywriter stanovil cíl textu, který vyzdvihuje Šenkapoun jako základ, a bez cíle nastává chaos.
Jak takový chaos vypadá, můžeme vidět hned v první kapitole této knihy na příkladu nezdaru samotného autora. Téměř vše, o čem se zdlouhavě až nenasytně a nesystematicky rozepisuje od úvodu až po druhou kapitolu, zaznělo stručně a srozumitelně v předmluvě. Následujících dvacet stran se jeví jako zmatené pobíhání od jednoho k druhému a neustálé návraty k tomu, co už zmínil. Klade otázky, na které neumí odpovědět (např. proč by měly být webové texty tématem knihy) a snaží se, seč může, zaujmout jako autor a člověk. Jako pěst na oku bolí během dalších kapitol klišé typu nerozlučitelnost zákazníka a produktu jako jing a jang, nesmyslná zmínka o Janu Ámosu Komenském nebo odkázání na velké mistry 19. století. Vrcholem je zneužití příkladu jednoho z nejkouzelnějších momentů z Malého prince k prodejním účelům!
Snad kdyby si autor stanovil cíl úvodu a první kapitoly a seškrtal je z dvaceti stran na strany dvě, copywriter samouk by při nejlepším kapitolu nepřeskočil, při nejhorším nezavřel knihu. Mohl by si i bez archeologických dovedností uvědomit rozdíl mezi webovým a prodejním textem, pochopil by snáz váhu stanovení cíle textu při budování osobní identity sebe i firmy nebo by ocenil podstatu příběhu klienta a jeho produktu na příkladu Tomáše Březiny.
Přitom z jeho internetových stránek víme, že umí být vtipný a vidět věci s nadhledem, ale čtenář knihy si toho může všimnout až na straně 90: „Copywriting není poezie. Ani filozofie, ani kvantová fyzika, ani medicína. Nespasí svět, nenasytí hladové, nevyléčí nemocné. Není to umění a není to ani vrcholový sport. V zimě vás nezahřeje, ve tmě vám neposvítí. Není to prostě nic zásadního. Nic, kvůli čemu by se vraždilo, válčilo nebo na co by se daly balit holky. Vzato kolem a kolem zůstává jedinou výhodou copywritingu to, že doslova milionům lidí po celém světě pomáhá získat zákazníky pro jejich produkty a služby.“ (str. 90)
Naštěstí od druhé kapitoly přestává Pavel Šenkapoun působit roztěkaně a ukazuje, že svému oboru rozumí a za čtyři roky nabral mnoho zkušeností, o které se s námi chce podělit. Konečně se dočkáme praktických a jasných tipů a návodů, chaos ustoupí přehlednosti. Podkapitoly dávají náhle smysl a dozvíme se opravdu to, co hlásá jejich název. Můžeme se například dozvědět jak a proč poznat svého klienta i jeho zákazníka, jak přenést prodejní taktiky z kamenné prodejny na webovou stránku, z čeho se taková webová stránka vlastně skládá a jaké mají jednotlivé části psychologický účinek na potenciálního zákazníka. Autor nás zavádí do oblastí, o kterých by si samouk nemusel myslet, že jsou pro samotný copywriting důležité, a přitom jsou podstatné. Autor na příkladu větších firem ukazuje, co funguje a co nefunguje v praxi. Detailně rozebírá tvorbu sloganů a účinky jejich rytmu, kdy se nejvýrazněji projeví, že je vystudovaný bohemista. K samotnému psaní textů se dostává až v páté kapitole, ale my už chápeme proč.
Pokud bychom si sami měli zodpovědět otázku, zda má smysl vydávat knihu o webových textech – zde opravdu nehraje roli, zda je to e-kniha nebo kniha –, Pavel Šenkapoun nás přesvědčil, že ano. Vyplatí se mít u sebe shrnutí všech podstatných složek tvorby webového obsahu, které bychom na internetu našli roztroušeně. Na druhou stranu musí přijít i rozčarování a nedůvěra. Nakolik může psát opravdu každý, jak autor tvrdí, když on sám se po několikaletých zkušenostech (jak často zdůrazňuje) dopustil na poli dvaceti stran i v průběhu celé knihy tolika základních chyb copywritingu, před kterými varuje? Že by u psaní knihy neplatily? To nejspíš ne.
Aktuality
-
Svět knihy 2023 vrcholí. Sobota 13. května očima návštěvníka knižního veletrhu
Pražské Holešovice oživil ve dnech 11.–14. května mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy. Tak jako vždy nabídl besedy s autory, autogramiády, přímé setkání s českými i světovými spisovateli a také bohatý doprovodný program. Letos se veletrh nesl ve znamení tématu Autoři bez hranic, ať už se jednalo o hranice států, hranice kulturní nebo sociální. Zelenou měl každý autor, který je umí překročit.
Číst dál... -
Na Černé louce v Ostravě opět proběhne knižní festival
Ostravské výstaviště v březnu opět přivítá knižní nakladatele, novináře, spisovatele a tisíce milovníků knih. Ve dnech 3. a 4. 2023 proběhne na Černé louce Knižní festival Ostrava.
Číst dál...
Nové komentáře
-
Hotel Winterhouse
Text patri tady -
Daniel Defoe – Robinson Crusoe
:D -
Evžen Boček: „Zatuhnul jsem v 19. století“
Pri citani vsetkych siestich casti Aristokratky som sa vynikajuco pobavil, nieco nove naucil a vsetkym ... -
Jan Neruda – Povídky malostranské
Velmi moc děkuji za zápisky zítra mám mít čtenářský deník a knížku jsem ani neotevrela velmi moc ... -
Matematika základ života
Dík za kritické poznámky. Pokusíme se opravit. JH -
MUSTREAD podle Gatese a nejprestižnějších deníků. Co je tak skvělého na Sapiens?
Kniha obsahuje nepravdivá tvrzení a naprosto nelogické závěry. Knihu hodnotím jako škvár bez ... -
Páté jablko promlouvá
Román Páté jablko mne zajímal už proto, že mne s příběhy postav spojoval sad a obchod, který měli ... -
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Tento román jsem viděla několikrát zpravovaný jako film, ovšem netušila jsem že Robert umírá. To ... -
Prašina
no tatop kniha se mi zdála taková temná já mám ráda temno ale pořádně nedávala smysl nedokázala jsem ... -
Milník v žánru fantasy
Já jsem zrovna jeden z těch, co zná z fantasy všechno a nic ho nepřekvapí - teda ne že bych jí tolik ...
Knihy
Z čtenářského deníku
-
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.
Číst dál... -
Drašar
Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.
Číst dál...
Komentáře