Vím, jak zaujmout

Víte, co je to drivika, imagové šestero, pravidlo „55, 38, 7“, nebo jak se v hladině alfa naprogramovat na úspěch? Že ne? Tak tedy jednodušší otázky. Umíte být v pracovním i osobním životě přesvědčiví? Dokážete bez problému vystoupit na veřejnosti a prezentovat se způsobem, který publikum uchvátí? Zvládáte se i při vysokém pracovním nasazení vyhýbat stresu? A víte vlastně, kdo jste, jak působíte na své okolí, v čem tkví vaše silné stránky a jak můžete vylepšit ty slabé? Pokud jste se nad těmito otázkami právě pozastavili, pak vás pravděpodobně zaujme kniha Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu, kterou společně napsali zkušení autoři Karel Voříšek a Jitka Vysekalová.

knihaKniha je rozdělena do čtyř logicky uspořádaných částí. Ačkoli název může evokovat dojem, že je kniha určena zejména lidem, kteří jsou často vidět na veřejnosti a v rámci svého povolání potřebují působit přesvědčivě, není tomu tak. Záběr témat je natolik široký, že se dotýká bez nadsázky každého člověka. Poznání sebe i druhých, psychologické testy, kapitoly o tom, jak se vypořádat se stresem, syndromem vyhoření, jak předcházet konfliktům a řešit je, ale také stránky věnované problematice image, módě a stylu, etice, či praktické rady jak zvládnout veřejné vystoupení – to je jen malá ochutnávka toho, na co se můžete v knize těšit.

(…) Jak jsme už říkali, musíte začít u sebe. Mít rád sám sebe, ne egoisticky, bez ohledu na ostatní, ale v rámci svého příběhu, který tady žijeme spolu s příběhy druhých. [1]

O tom, že tato kniha je velmi povedená, jsem byla přesvědčena ještě předtím, než jsem ji vůbec začala číst. Mám totiž to štěstí, že paní docentku Vysekalovou znám osobně z přednášek na vysoké škole. Pana Voříška jsem sice potkala pouze jedenkrát, ale o to silnější dojem ve mně zanechal. Jejich společná kniha moje očekávání splnila dokonale. Je totiž přesně taková jako její autoři – charizmatická, inteligentní, poutavá, laskavá a především má skutečně co říct.

Publikaci Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu bych doporučila všem zvídavým lidem bez ohledu na věk, vzdělání či dosavadní postavení. Kniha je psána velmi čtivým stylem, takže i když se jedná o odbornou publikaci, bude vás zcela jistě bavit. Autoři se v textu často obracejí přímo na čtenáře. Vedou s ním dialog. Nutí ho přemýšlet. Reagovat.

Navzdory velmi širokému záběru témat se autorům podařilo vytvořit knihu, která nesklouzává k povrchnosti a působí uceleně. Ten, kdo by se určitým tématům přeci jen rád věnoval více do hloubky, najde v knize množství odkazů na další zdroje. Velmi příjemná je kniha také po vizuální stránce. Čistou a přehlednou strukturu knihy doplňují hravé ilustrace akademického malíře Karla Míška. Jediné, co mi u knihy schází, je rejstřík, který by umožnil snadnější vyhledávání.

Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu je zábavná kniha, která si zároveň udržuje velmi vysokou odbornou úroveň. Nezapomeňte však, že žádná kniha v poličce z vás lepšího ani schopnějšího člověka neudělá. Změna totiž přichází pouze s aktivitou a pevnou vůlí.

Závěrem zbývá říct už jen jediné: „raději shořet, než vyhasnout“, protože „jen zapálení mohou hořet“, ale „nezapalujte oba konce svíčky“, abyste nakonec nezůstali pouze vyhořelí.

[1] VOŘÍŠEK, Karel, VYSEKALOVÁ, Jitka. Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015, 224 s. ISBN 978-80-247-5385-0. Str. 162.