Příběhy Staré dámy - sto ročníků Tour de France

cyklisti

Tomáš Macek napsal výpravnou knihu s obsáhlým fotografickým doprovodem - Příběhy Staré dámy - sto ročníků Tour de France. Publikace mapuje historii i současnost tohoto nejslavnějšího cyklistického závodu, vydalo ji nakladatelství Prostor.

knihaNa základě dobového tisku a literatury i osobních svědectví pamětníků přibližuje autor nejzajímavější příběhy z Tour de France, její hrdiny, záhady, tragické události i úsměvné historky.

Jádro knihy tvoří pětačtyřicet kapitol z historie Tour, doplněných množstvím unikátních dobových fotografií. Vše začíná v roce 1817 u pana Draise a jeho vynálezu. Další oddíl zachycuje československou a českou stopu na Tour, a to prostřednictvím osobních vzpomínek našich sedmi cyklistů, kteří kdy v minulosti Tour absolvovali. Knihu uzavírá bohatý statistický přehled: vítězové Tour, majitelé trikotů, rekordy a zajímavosti.

Tour de France, to jsou stovky podobných historek a příběhů, barvitá mozaika lidí. Ale Tour, to jsou i pohnuté a často tragické osudy. Je to podivuhodné divadlo a zároveň reálný svět sám pro sebe, se svými dechberoucími dramaty, se svojí komikou i tragikou, hrdinskými eposy i ostatními fraškami, s historickými paradoxy či revolučními změnami. [1]

Kniha také nastiňuje příběh muže, který sedmkrát zvedal v Paříži ruce nad hlavu coby šampion Tour de France, přesto jeho jméno dnes v listině vítězů nenajdete, protože se přiznal k dopingu. Všichni jistě ví, že jde o Lance Armstronga, který bojoval se zákeřnou rakovinou, ale nakonec se uzdravil. V závěru každé kapitoly jsou uvedeny pod čarou letopočty, které souvisí s nějakou větší událostí, která se v tomto daném roce odehrála. Fotografie jsou zprvu černobílé, ale později zde najdeme i barevné snímky, ke kterým jsou vždy uvedeny popisky.

Příběhem Tour se prolínají i příběhy dvou dalších nejvýznamnějších závodů, Gira a Vuelty.

Knihu bych vřele doporučila všem příznivcům silniční cyklistiky. Dozví se některé události od vzniku závodu až do současnosti. Díky této knize jim neuniknou žádné události ani úsměvné historky. Kniha je psána reportážně - publicistickým stylem, který nenabízí jen suchý přehled událostí, ale přitáhne čtenáře díky živému stylu.

Tomáš Macek (1968) vystudoval žurnalistiku na Univerzitě Karlově v Praze a poté pracoval ve sportovních redakcích Plzeňského deníku a deníku Sport, od roku 2003 je sportovním redaktorem deníku MF DNES. Jako redaktor se účastnil deseti olympijských her, pěti letních a pěti zimních. Působil na cyklistických závodech Tour de France i Giro d´ Italia, či na tenisových grandslamových turnajích.

[1] MACEK, Tomáš. Příběhy staré dámy: sto ročníků Tour de France. Vyd. 1. Praha: Prostor, 2013, 611 s. ISBN 978-80-7260-277-3. Str.21