
Co se skrývá za slavnými obchodními názvy
- Recenze
- Vytvořeno 7. 5. 2014 3:00
- Autor: Pavel Čech

Jarním krajem se na fichtlu řítí nadšený motorista. Oblečen v teplé jégrovky, na hlavě posazenou bekovku, hladce oholen žiletkou, v puse si cumlá hašlerku…
Nebo trochu jinak: Jarním krajem se na motocyklu značky Fichtel & Sachs řítí nadšený motorista. Oblečen do teplého bavlněného oblečení firmy Gustav Jäger, hlavu mu před větrem chrání slušivá a nadčasová pokrývka pražské firmy Andreas Beck. Díky ostrým břitům vynálezce Gilletteho je hladce oholen. Svěží dech motoristovi zajišťují dražé označené příjmením slavného herce Karla Hašlera.
Vzrušující příběhy skryté ve významu slavných obchodních názvů a značek
Odkrývání skrytých významů a minulosti všeobecně známých obchodních značek je až nečekaně vzrušující. V nejednom případě se na světlo dostávají zcela neznámé a přitom velice zajímavé příběhy. Někdy jsou to jména zakladatelů, jindy promyšlené novotvary odkazující na charakter firmy nebo výrobku.
Často jde o návrat do voňavých časů staré rakousko-uherské monarchie nebo do éry masarykovské první republiky. Slavné retro značky najednou prezentuje Oldřich Nový, Adina Mandlová a další dobové hvězdy. Jindy je to až překvapivě povedená invence propagačních pracovníků státních firem z období stalinismu i socialismu. Díky názvům Benzina, Kara, Narex a dalším úspěšně přetrvala až do současnosti. Kdo by si třeba pomyslel, že název Kara je odvozen od karakulské ovce a významně souvisí s původním sortimentem podniku?
Autoři knihy Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky shromáždili přes 350 příběhů slavných značek z domova i z ciziny. Zatímco historie některých zahraničních je všeobecně známá, minulost celé řady tuzemských názvů doposud zůstávala pozapomenuta. Autoři publikace proto museli pátrat v archivech, v dobovém tisku i mezi různými sběrateli. Příběhy českých názvů díky tomu v knize nakonec převažují a to je jenom dobře. Čtenář se dozví například zcela neznámé informace o historii a významu značek Astrid, Bon Pari, Česká Kanada, Deli, Duritka, ESKA, Francovka, Izolepa a mnoha dalších.
Retro značky, které přežily do současnosti
Díky pečlivému výzkumu se autorům podařilo složit bohatou mozaiku hmotné tuzemské spotřebitelské kultury 20. století. Vůbec poprvé je v knize zveřejněna i skutečná a nepřikrášlená historie takových názvů, jako například ETA nebo Kinedryl. Zajímavé jsou informace o počátcích tuzemské konzumace Coca-Coly v 60. letech 20. století. Publikaci doprovází bohatá obrazová příloha, složená z dobových reklam, firemních letáků i z ochranných vzorů jednotlivých značek.
Na jednu stranu na vás z knihy dýchá příjemná nostalgie a pohodová reklama z meziválečného období či z éry socialistické normalizace. Na druhou stranu při čtení knihy světu obchodních značek začnete i více rozumět jako spotřebitelé. Záleží jen na vás, zda budete knihu číst spíš jako vzpomínku na staré časy retro reklamy, nebo jako praktickou spotřebitelskou příručku. Kniha Jak vytvořit atraktivní obchodní název… dává čtenáři k dispozici obě možnosti.
Vedle toho míří i na čtenáře, kteří se z hlediska svých zájmů nebo profese snaží promyšlený obchodní název sami vymyslet. Autoři publikace přehledně shrnují všechny myslitelné postupy tvorby názvu. Fungování marketingové komunikace je v tomto smyslu opět zajímavé i pro řadového spotřebitele.
BAUER, Zdeněk. Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky: Tvorba názvu / obchodního jména krok za krokem. 1. vyd. Praha: NZB, 2014, 360 s. ISBN 978-80-9042-727-3.
Aktuality
-
Svět knihy 2023 vrcholí. Sobota 13. května očima návštěvníka knižního veletrhu
Pražské Holešovice oživil ve dnech 11.–14. května mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy. Tak jako vždy nabídl besedy s autory, autogramiády, přímé setkání s českými i světovými spisovateli a také bohatý doprovodný program. Letos se veletrh nesl ve znamení tématu Autoři bez hranic, ať už se jednalo o hranice států, hranice kulturní nebo sociální. Zelenou měl každý autor, který je umí překročit.
Číst dál... -
Na Černé louce v Ostravě opět proběhne knižní festival
Ostravské výstaviště v březnu opět přivítá knižní nakladatele, novináře, spisovatele a tisíce milovníků knih. Ve dnech 3. a 4. 2023 proběhne na Černé louce Knižní festival Ostrava.
Číst dál...
Nové komentáře
-
Daniel Defoe – Robinson Crusoe
:D -
Evžen Boček: „Zatuhnul jsem v 19. století“
Pri citani vsetkych siestich casti Aristokratky som sa vynikajuco pobavil, nieco nove naucil a vsetkym ... -
Jan Neruda – Povídky malostranské
Velmi moc děkuji za zápisky zítra mám mít čtenářský deník a knížku jsem ani neotevrela velmi moc ... -
Matematika základ života
Dík za kritické poznámky. Pokusíme se opravit. JH -
MUSTREAD podle Gatese a nejprestižnějších deníků. Co je tak skvělého na Sapiens?
Kniha obsahuje nepravdivá tvrzení a naprosto nelogické závěry. Knihu hodnotím jako škvár bez ... -
Páté jablko promlouvá
Román Páté jablko mne zajímal už proto, že mne s příběhy postav spojoval sad a obchod, který měli ... -
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Tento román jsem viděla několikrát zpravovaný jako film, ovšem netušila jsem že Robert umírá. To ... -
Prašina
no tatop kniha se mi zdála taková temná já mám ráda temno ale pořádně nedávala smysl nedokázala jsem ... -
Milník v žánru fantasy
Já jsem zrovna jeden z těch, co zná z fantasy všechno a nic ho nepřekvapí - teda ne že bych jí tolik ... -
François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynu
Mám rád Fischerův překlad, ale krásný je i překlad Loukotkové. Můžete se přesvědčit v knize Navzdory ...
Knihy
Z čtenářského deníku
-
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.
Číst dál... -
Drašar
Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.
Číst dál...