Recenze: Odborná literatura

Naučte se učit dospělé

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
il

Vzdělávání dospělých je stále více se rozvíjejícím odvětvím, z humanistických nebo i ekonomických důvodů. Je to také název knihy přírodovědce, lektora, konzultanta, facilitátora, mediátora a spisovatele Jiřího Plamínka. Název díla, stejně jako podtitul Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele, dokonale vystihuje téma publikace vydané nakladatelstvím GRADA. Nenapovídá však, v jaké šíři a s jakým rozhledem kniha o tom proč, čemu a jak učit pojednává.


knihaVíce než třísetstránkový svazek obsahuje obrovský objem informací, který je rozčleněn do čtyř kapitol, postupujících dle pomyslné řady proč – co – jak – kdo. První kapitola se tedy zabývá samotným učením od jeho smyslu, forem, lidských vloh k němu, až po konkrétnější vzdělávání lidí starších 18 let. Zajímavou, byť možná zbytečnou vsuvkou jsou stručné portréty pěti osobností – učitelů lidstva.

Druhý oddíl řeší témata vzdělávání a zaměřuje se více na hledání příčin problémů ve firmách, jež má často lektorova aktivita pomoci odstranit. Jiří Plamínek představuje metody, jak tyto problémy odhalovat, ale nespokojuje se pouze s nimi. Po nalezení problematického místa je totiž potřeba zjistit, na kterou skupinu lidí je nutné zapůsobit, k jaké změně má dojít a nakonec jak požadované změny docílit.

Třetí, neobsáhlejší část je věnována metodám vzdělávání dospělých, jako jsou prezentace, diskuse, koučování nebo řešení modelových i reálných situací. Čtenář se zde též dozví, jaké jsou tréninkové styly, přístupy lektorů, či jak probíhá tréninkový proces. Poslední kapitola, trefně nazvaná Lidé a potíže, se věnuje samotným účastníkům, zadavatelům a lektorům i tomu, jaké problémy mohou tito lidé během vzdělávání vytvářet a jak se s nimi vyrovnávat. V závěru knihy nechybí shrnutí předchozích poznatků a zdůraznění toho, co autor knihy považuje za nejzásadnější.

Z předchozího textu by se mohlo zdát, že je Vzdělávání dospělých suchopárnou, byť užitečnou příručkou, avšak není to pravda. Kniha je čtivá i v pasážích, jejichž téma nemusí být pro čtenáře příliš záživné. Pozornost navíc pomáhají udržet mnohé prvky, jež obohacují základní text, jako jsou například obrázky, kterých je v knize přes stovku. Ve skutečnosti se nejedná o ilustrace nebo malby, ale o grafy a schémata, které umožňují lépe pochopit probranou látku a odkazují k přírodovědnému vzdělání autora. Lepšímu pochopení napomáhají i příklady, poznámky a vzpomínky Jiřího Plamínka, které jsou graficky odděleny od základního textu knihy, ale v žádném případě nejsou jen zbytečnou vycpávkou. V případě, že by některému ze čtenářů nestačilo ani to, jsou často zmíněny další publikace, mnohé z nich napsal sám autor, jež rozebírají dané téma více do hloubky.

Celým dílem prostupuje osobnost Jiřího Plamínka. Text není hodnotově neutrální nebo snad sterilní, ale nachází se v něm řada jasných postojů a autor se nebojí napsat i názor, se kterým nemusí každý souhlasit. Patrně právě proto ale kniha působí živě a čtenář má často pocit, že sedí na velmi zajímavé přednášce. Celkově lze tedy všem, kteří se zajímají o vzdělávání dospělých, stejnojmennou knihu pouze doporučit, protože nabízí obrovské množství informací v lehce stravitelné formě, které opravdu stojí za přečtení.

PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2. vyd. Praha: Grada, 2014, 336 s. ISBN 978-80-247-4806-1.

 

Soutěže

Aktuality

  • Svaz českých knihkupců a nakladatelů děkuje zdravotníkům a spouští iniciativu #knizkaprosestricku

    Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN) si velice váží práce sester, lékařů a dalších zdravotnických pracovníků, kteří v těchto dnech intenzivně pečují o pacienty nemocné Covidem-19 a letos proto nemají mnoho možností připravit se na blížící se Vánoce. SČKN proto věnuje kolekci knižních titulů Fakultní nemocnici Královské Vinohrady a spouští iniciativu #knizkaprosestricku. Nabízí tak veřejnosti možnost poděkovat zdravotnickým pracovníkům za jejich nasazení tím, že pro ně mohou koupit a darovat jim knížku.

    Číst dál...  
  • Více času na čtení (tentokrát trochu jinak) O poslechu audioknih a možnosti žít za dva

    Na podzim roku 2015 zahájilo internetové knihkupectví Martinus kampaň zvanou Více času na čtení. Ta se v principu odrážela od skutečnosti, že rozbalit si na Vánoce darovanou knihu je jedna věc, ale mít čas si ji skutečně přečíst, to už je věc jiná.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení