Recenze: Odborná literatura

Prosaďte se a přesvědčte ostatní

1 1 1 1 1 (1 hlas)
il

Vymysleli jste fantastický projekt, ale na poradě jste o něm ani necekli? Nebo jste se o to pokusili a někdo vás bezohledně přerušil? Mlčeli jste, nebo jste slušně postavili dotyčného do latě, načež jste svůj projekt úspěšně odprezentovali a získali uznání kolegů i vašeho šéfa? Anebo ne? Pokud cítíte, že byste ve své schopnosti prosadit se mohli nebo chtěli ještě něco vypilovat, kniha Jak se prosadit a přesvědčit ostatní je pro vás jako stvořená.


knihaMáte dobré nápady, ale neumíte je prosadit? Díky této praktické příručce se vám podaří přesvědčit ostatní o svých návrzích, nápadech a projektech. Dozvíte se, jak jít vytrvale a úspěšně za svými cíli. Získáte mnoho praktických tipů a procvičíte si, jak se úspěšně prosadit na poradách, při diskuzích, jednáních, prezentacích či po telefonu. Natrénujete si efektivní komunikační techniky a využití řeči těla. Zjistíte, jak zacházet s problematickými lidmi a situacemi, jak se vypořádat s útoky a jak zvládat stres. Kromě mnoha osvědčených rad a cvičení v knize najdete také příklady z každodenní praxe.

Přináší anotace čtenáři to, co slibuje? Rozhodně. Kniha mě opravdu překvapila svou praktičností i jednoduše a přímočaře podanými informacemi. Žádná omáčka. Fakta, ale ne suchopárně. Prakticky a užitečně, dokonce i zábavně. Čtenář se okamžitě dozvídá užitečné tipy, čím by mohl postupně svou prezentaci vylepšit. A přitom se sám nemusí měnit. Jen se naučí využívat své silné stránky, mít respekt k sobě i k ostatním. A to je pravý klíč k tomu, aby se člověk dokázal prosadit, třebaže řada lidí (co si budeme nalhávat) si myslí a používá ke svému prosazení mocenské přehlížení a zastrašování.

Jak se prosadit a přesvědčit ostatní však čtenáři ukazuje, jak si vážit sám sebe i druhých, naučit se lépe jednat s druhými i sami se sebou. V knize se nachází řada zajímavých cvičení, které není radno vynechat. Řada informací už jistě zazněla i někde jinde, ale v této knize si je může čtenář uceleně vyzkoušet. Pro mě byla rozličná cvičení rozhodně přínosem. Naučila jsem si všímat maličkostí, které někdy rozhodují. A proč nezanechat ten správný dojem a čestným způsobem přesvědčit druhé, že vaše nápady stojí za povšimnutí?

Na knize také oceňuji to, že neučí čtenáře manipulovat s druhými, aby dosáhl svého. To v této knize nenajdete. Ne. Hlavním pravidlem úspěšného prosazení se si je uvědomit, že já i komunikační partner máme hodnotu. Při komunikaci nejde o souboj, ale o vítězství na obou stranách. A pokud jeden vyhraje a druhý prohraje, je to špatně. Cvičení v knize čtenáře naučí, jak si toto pravidlo osvojit, dokázat se prosadit a přitom stále být sám sebou. A to se podle mne cení nejvíce.

Dalším bonusem této příručky je přehlednost. Odstavce jsou krátké. Tučně vyznačené nadpisy vystihují hlavní myšlenku následného obsahu. Tipy expertů jsou kurzívou. A přitom to nepůsobí přeplácaně, přehnaně ani nesystematicky. A tak se dá přečíst jen kousek, pár stran a zamyslet se nad nimi a třeba pokračovat až za pár dnů, aniž by člověk musel chvíli tápat, než by ve čtení mohl plynule pokračovat. Osobně si myslím, že podobné pauzy by byly v tomto případě dokonce vítané. Čtenář si může nově nabyté informace zažít a postupně je včlenit do svého chování.

Tuto knihu bych tedy doporučila všem, kteří mají zájem zlepšit své komunikační schopnosti a mít větší pocit vlastní hodnoty. Současně zde čtenář nalezne řadu tipů, které nemusí využít jen v práci, ale i v osobním životě. A proto koupě knihy rozhodně stojí za zvážení. A tak vám přeji příjemnou cestu za pocitem vlastní kompetence při prosazování se.

Ukázka z knihy

2.1.2 Jaký vliv má váš postoj ke světu na to, jak se dokážete prosadit
V transakční analýze proti sobě stojí čtyři pohledy na svět. Každý pohled je součásti vztahového rámce, kterým člověk hodnotí sám sebe, druhé a svět. Lze to popsat jako „zabarvení“ brýlí, skrze které vnímáme.
V následujícím textu nastíníme čtyři pohledy na svět:
1.+/- Já jsem víc než ty.
Lidé s tímto pohledem na svět se upínají na sebe (omezují ostatní), jsou arogantní, povznesení, přehnaní i nápomocní a starostliví. Vzhledem ke svému sebevědomí se zdají být předurčeni pro vedoucí úkoly.
Ale jsou zranitelní, svalují rádi vinu na druhé, pokládají se potom za oběť a cítí se být pronásledováni. Komunikují spíš z rodičovského ega.
2.-/+ Ty jsi víc než já.
Lidé s tímto pohledem na svět se velice silně ztotožňují s jinými lidmi (omezují sami sebe) a trpí pochybnostmi o sobě samých. Svoji energii nasazují k tomu, aby získali od ostatních pomoc a náklonnost, místo aby efektivně využívali vlastní síly a schopnosti. Komunikují spíše z dětského ega.
3.-/- Já nestojím za nic a ty taky ne.
U těchto lidí panuje základní postoj, že nic nemá smysl („To všechno přece stejně nemá smysl.“). Připadají si zbyteční, ztrácejí se často v davu („My jsme přece jen malí páni.“). Na tento přístup narazíte mezi vedoucími pracovníky jen zřídka. Takoví lidé komunikují spíše z dětského ega.
4. +/+ Já za něco stojím a ty také
Lidé s tímto postojem jsou konstruktivní a lidští, mají realistická očekávání a na základě svého sebevědomí se hodí jako vedoucí pracovníci. Komunikují spíše z dospělého ega.

POSSEHL, Giana, KITTEL, Frank. Jak se prosadit a přesvědčit ostatní. Prosaďte své návrhy, nápady a projekty. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 153 s. ISBN 978-80-247-2677-9, s. 43.

 

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení