Módní manýry včera a dnes

zena

Na jednu stranu se dá říci, že o módě toho už bylo řečeno a napsáno dost. Při bližším zkoumání ale snadno zjistíme, že na českém trhu toho ještě dost napsáno ani přeloženo nebylo a není. Proto je potřeba vítat každou novou knihu, která se tomuto populárnímu fenoménu věnuje. Z novějších titulů je to kniha Ve jménu módy od nakladatelství Mladá fronta.

knihaOblečení dříve sloužilo k rozlišování společenských tříd, protože se podle něj dalo jednoduše určit, do které vrstvy dotyčný patří. Velmi brzy ovšem přišli lidé na to, že oblečení dává prostor jejich osobnímu vkusu, a dokonce i kulturním, společenským a politickým názorům. Záliba v oblékání se rychle rozšířila a díky tomu vznikly nové profese jako návrhář, stylista a módní poradce. I tak ale velkoryse pojatá kniha ukazuje i na okamžiky, kdy módu neutvářely pouze manýry návrhářů, zákazníků a jejich krejčích. Autoři knihy Ve jménu módy názorně ukazují, že módu ovlivňují i technické vynálezy a pokrok.

Móda nejčastěji evokuje oblečení, ale jak se čtenář sám přesvědčí, je to komplexní pojem zahrnující vizáž od hlavy až k patě. Odívání je sice logicky věnován největší prostor, o to pestřeji působí navazující kapitoly odkazující k proměnám obuvi, šperků, účesů, líčení, hygieny a doplňků, jako jsou rukavice, brýle, vějíře nebo slunečníky. V tematicky zaměřených kapitolách ponechali autoři dostatečný prostor pro praktické a v každodenním životě nepostradatelné prvky, které módu posunuly opět o něco dál. Namátkou uveďme alespoň vynálezy poklopce, mejkapu, podprsenky, nylonek nebo zásnubního prstenu.

Na knize se mi líbí, že její obsah není postaven na několika módních ikonách a trendech, jako tomu často bývá. Tyto podstatné informace jsou v jednotlivých kapitolách postaveny na úroveň neméně zajímavých skutečností z historie, o kterých se běžný čtenář jako já ještě možná neměl šanci dočíst. Věděli jste například, že J. F. Kennedy nosil korzet, že na módu měly ve své době vliv i lety do vesmíru, že do roku 1850 nosili kožich jen Eskymáci nebo že podle nedávných průzkumů nosí i přes módní trendy většina žen neforemné, zato pohodlné pyžamo?

Lákavé módní fotografie autoři doplnili stručnými a informacemi nabitými texty. Někdy jsou dokonce obsáhlé popisky obrázků zajímavější a výstižnější než hlavní text. Záleží také ale na vás, jak budete knihu Ve jménu módy číst. Zda budete hltat fotografie s úžasnými modely a doplňky a čas od času si přečtete připojený komentář, nebo zvolíte pečlivé studium s pozvolným pročítáním všech uvedených informací. Sama za sebe doporučuji obě varianty v uvedeném pořadí. Nejprve si vytipujete zajímavé pasáže a pozoruhodné „špeky“ z módní historie. Střípky následně doplníte o dobový kontext, který měl vliv na vývoj módy.

Ve jménu módy na první pohled působí jako ideální dárek pro každého milovníka životního stylu, oblékání a doplňků. Pokud sami módě alespoň trochu holdujete, nebudete chtít dát knihu z ruky. Mimo záživných fotografií publikace dobře slouží i k takové malé osvětě. Čtenář totiž velmi rychle zjistí, že proměny módy a jednotlivých trendů nesouvisely pouze s parádou, ale měly i ryze funkční důvody.

COXOVÁ, Barbara. Ve jménu módy. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2928-5.