Zkus to jako já

„Změň svůj život“ dnes zní jako klišé. V knihkupectví nejspíš potkáváte police knih o osobním rozvoji, cestě ke štěstí a blahobytu, cestě k poznání svého vnitřního já atd. Proč by měla být kniha 52 změn něčím výjimečná, jak poznáte, že právě po ní byste měli sáhnout? Meditující chameleon a placka Autor světových bestsellerů sice zaujme, ale to nestačí. Odpověď přichází v Úvodu – tato kniha není výsledkem průzkumů a zkoumání vzorku populace, ale osobních zkušeností samotného autora.

knihaTen píše: „V uplynulých 7 letech (od roku 2005) jsem uskutečnil bezpočet malých změn – a ano, malé změny fungují nejlépe. Začal jsem běhat, nakonec jsem uběhl na konci roku 2006 maratón (…). Začal jsem jíst zdravěji a teď jsem vegan, shodil jsem přes 30 kilo.“
(BABAUTA, Leo. 52 změn. Praha: Blue Vision, 2013. s. 8.)

Leo Babauta změnil svůj hektický život pomocí menších či větších změn, o kterých začal psát blog. Postupem času vydal několik e-knih, které si mohl později dovolit prodávat, protože lidé věděli, že jim předává to nejlepší ze svých zkušeností. Jeho myšlenky z blogu Zenhabits se rozšířily díky Pavlu Říhovi i na české vlny internetu, a tak pro nás nemusí být tento autor novým neověřeným jménem (nehledě na další již vydané knihy).
Jako čtenářka blogu Zenhabits jsem si kladla otázku, zda pro mě má význam kupovat si Babautovu knihu, když už jen jeho články jsou pro mě inspirativní a motivující. Nejedná se jen o pouhé shrnutí jeho metod v tištěném vydání, o přiblížení k větší mase čtenářů?

Odpověď se hledá těžko, pokud se vyhneme kladům tištěné knihy od elektronické (můžeme si podtrhovat důležité myšlenky, listovat, připisovat poznámky atd.) a zaměříme se jen na obsah. 52 změn nám nejspíš neposkytne více moudra než blog, ale pokud se jedná o naše první setkání s autorem, nebudeme zahlceni množstvím již napsaných článků a dostaneme se snáze k jádru věci a praktickým cvičením.

„Změny jsou většinou drobné a časově nenáročné. Co změna, to týden. Každá kapitola obsahuje popis této změny, důvody a postup. Příkladem uvádím ty, z mého hlediska, nejlepší: Pružné myšlení; Rozhodněte, co je důležité; Uvědomte si, co jíte; Nejdůležitější úkoly; Jóga nebo posilování; Vděčnost; Zpomalte; Hrajte si; Ukliďte si ve skříni; Nepřejte si, aby byly věci jinak a další. Autor nás upozorňuje, že se změnami nemusíme striktně držet. Máme sami zhodnotit, co nám vyhovuje a co ne. Tohoto přístupu si obzvlášť cením. „Měli byste se dostat lehce za hranici komfortní zóny, protože pokud děláme jen věci, které nám jsou příjemné, nikdy nedosáhneme smysluplných změn.“
(BABAUTA, Leo. 52 změn. Praha: Blue Vision, 2013. s. 39.)

Celý rok na recenzi bohužel nemám. Avšak už po měsíci mi kniha dala něco cenného. Pokud je v mém životě něco špatně, nezměním to náhlým obratem (například: odteď nebudu jíst koblihy), naopak – neúspěch, který se nejspíš dostaví, mě jen více demotivuje. Zásadní je stanovovat si méně náročné úkoly a postupně jejich obtížnost zvyšovat. A pokud mi to nebude vyhovovat, nic se neděje, zkusím to jinak. A pokud to nezvládnu, naučím se z chyby vytěžit co nejvíc.

Odpověď na závěr: Má cenu si tedy tuto knihu kupovat, i když existuje kvalitní blog? Ano, ale čtěte také blog Zenhabits, abyste získali lepší zpětnou vazbu díky autorovým osobním zkušenostem a strastem či radostem.

Knihu 52 změn vydalo nakladatelství Blue Vision