Co víme o pivu?

O Češích se říká, že jsou národem pivařů. Ve spotřebě piva na osobu jsme suverénně na prvních příčkách evropských konzumentů pěnivého moku. Ale co o „tekutém chlebu“ skutečně víme? Jak se vyrábí? Jaké jsou nejběžnější druhy a výrobci? A kdy se pivo vůbec objevilo na scéně?

knihaPokud chcete naleznout odpovědi, vezměte si do ruky knihu Tomáše Hasíka Svět piva & piva světa. Přestože se jedná o tenkou knížečku, nároky na prvotní poučení laika splňuje, ba co víc, dokonce je předčí, aniž by si to autor kladl za cíl. Na začátku nás seznamuje s historií, dozvídáme se, kdy se pivo začalo vyrábět, jaké bylo, dále postupuje přes zavedení technologických principů i pivních zákonů. Následuje podrobný popis surovin a vlastností pěnivého moku. Později autor vysvětluje základní rozdělení piv na spodně, svrchně a spontánně kvašená, kdy čtenáře obeznámí i s typickými výrobci a výrobky. A navíc i s některými novinkami, s nimiž se u nás v poslední době doslova roztrhl pytel.

Kniha je psaná stručně a srozumitelně bez zbytečně odborných výrazů, má být totiž průvodcem, nikoli encyklopedicky pojatým slovníkem. Pro čtenáře je zajímavá zajisté i tím, že je výborně doplněná obrázky, a to na každé stránce. Zde je třeba vyzdvihnout skutečnost, že obrázky jsou komentované, takže přesně víte, na co a proč se díváte. Stejně tak bych vyzdvihla grafickou úpravu, ve které jsou nejdůležitější sdělení zvýrazněna vsazením do barevného rámečku, takže z textu přímo vyskočí.

„Cílem této knihy je seznámit vás s pivy, na která se neprávem téměř zapomnělo. Znovu je uvést do každodenního života, jehož součástí je bezesporu i dobré jídlo. Zvláště když u nás se pivo pije především k jídlu. Důvodem toho je, že český ležák je k tomuto použití ideální nápoj, protože dobře zažene žízeň.“
(HASÍK, Tomáš. Svět piva & piva světa. Praha: Grada, 2013. s. 114.)

Ano, chápete správně, v knize nechybí ani recepty na některé pivní speciality, v závěru je připojen slovníček a seznam použité literatury. Takže pokud vás kniha zaujala, nic vám nebrání rozšířit si obzory a také zjistit, jak se dá pivo vyrábět i po domácku, což by české kutily mohlo jistě zaujmout.

Domnívám se, že kniha je vhodná jako dárek pro každého pivo milujícího pána i dámu, protože se dozví mnoho zajímavého o lahůdce, kterou jsou zvyklí si dát k nedělnímu obědu. Ostatně co se hodí ke kachně či vepřovému lépe než plzeňská dvanáctka? Tak ať také víme, co pijeme.

Knihu Svět piva & piva světa vydalo nakladatelství Grada