Tréma, pramen potlačovaných emocí

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Sužuje vás tréma a kazí vám radosti všedních dní? Začtěte se do knihy, která vás naučí s touto „zbloudilou energií“ pracovat!

knihaTréma a jak ji překonávat tak zní název motivační knihy z pera Gilberta Garibala, odborníka na psychosociologii, psychoanalýzu, a především pak kouče na poli stresu a trémy. Knihu, která ve Francii vyšla s titulem En finir avec le trac, nám v českém znění předkládá nakladatelství Portál. Na stranách této knihy se v praktickém sledu dozvíte, jak bojovat s trémou a emocemi jí podobnými. Jedná se o jakousi cestu napříč vlastní introspekcí, která by nás krok po kroku měla naučit větší sebedůvěře, pozitivnějšímu myšlení a v neposlední řadě také tak neprávem zakotvenému přeceňování druhých. Protože právě tento úsudek sleduje jedna z mnohých v knize uvedených definic trémy, která zní:

„Tréma je obavou z úsudku druhých, strachem ze zklamání, je přirozenou skromností lidské bytosti, která si je vědoma svých slabostí.“
(GARIBAL, Gilbert. Tréma a jak ji překonávat. Praha: Portál, 2013. s. 11.)

Jak tedy bojovat s trémou, která sužuje celý moderní svět věčné konkurence a soutěže? Především důvěrou v sebe samé, tedy ve své schopnosti, znalosti a také ve svou zodpovědnost, která nás díky důkladné přípravě k určité zkoušce vždy může před trémou alespoň zčásti ochránit. A co zvolit jako pojistku? Přece humor! Víceméně vždy tak dobře uvolňující vztahy mezi lidmi a také vztah k sobě samému, který naše hrůzné představy navrátí tam, kam patří – tedy do zapovězených končin pesimistického myšlení. A právě na toto téma navazuje i další pravdivá citace:

„Více než reálné situace, jimž jste vystaveni, vás trémuje jejich představa, často obludná, kterou si o nich předem vytváříte.“
(GARIBAL, Gilbert. Tréma a jak ji překonávat. Praha: Portál, 2013. s. 16.)

Hlavní zásadou tedy je zbavit se negativních předsudků, které v nás zcela zbytečně mohou trému vyvolat. Vymažte tedy z hlavy všechny bravurně natočené katastrofické scénáře a začněte se na svět i na sebe v jeho náručí (nikoliv spárech!) dívat pozitivněji, s nadhledem a špetkou humoru. A také se nepokoušejte svou trému zatajovat nebo maskovat falešným odhodláním, protože falešná tvář vzbuzuje nedůvěru. Kdežto pokud se o své trémě zmíníte, budete přirození a upřímní a nakonec zjistíte, že s tou svojí vrtošivou kolegyní nezůstáváte sami, že jsou vám podávány pomocné ruce, které jste v davu zdánlivých nepřátel ani nečekali. Protože jak jinak to vypadá např. před ústní zkouškou? Pokud jste na ni dobře připraveni, tréma nemá právo zneuctít vaše pracně nabyté vědomosti. A vy máte právo být čistě přirozeně a lidsky nervózní, abyste pak v závalu radosti z úspěšné zkoušky dali zase na čas trémě vale.

A právě takovými motivačními radami obohacenými příhodnými ukázkami ze života se kniha Tréma a jak ji překonávat zabývá. Naučí vás větší důvěře ve vlastní schopnosti, ale také metodám, jak relaxovat, jak se uvolnit před důležitou životní zkouškou, a také – jak se správně stravovat. Protože zdravý organismus dodržující správnou životosprávu má větší šanci na to důstojně se s trémou poprat.

Co říci na závěr? Snad abychom se naučili nezastírat své emoce, nepotlačovat je natolik, aby se v nás začala hromadit převážně tréma a stres. Abychom se nad každý neúspěch dokázali povznést a abychom kolem sebe dokázali vnímat důležitější věci, než jsou neustálé závody o to, kdo bude lepší. Zkrátka abychom se alespoň na čas zas dokázali cítit jako děti.

„Je zřejmé, že celá společnost musí zachovávat určitá pravidla, aby její členové mohli koexistovat v míru. Můžeme se ovšem ptát, jestli praxe, kdy neustále zadržujeme a kontrolujeme své emoce, až je nakonec potlačíme a uzavřeme v sobě, není nemálo škodlivá a nepřirozená. Zatímco v dětství poskytujeme emocím svobodu, pláčeme a smějeme se, křičíme hrůzou i hněvem, v našem civilizovaném společenském životě dospělých je až příliš často skrýváme. Není pak divu, že nás tréma dovede pěkně potrápit na rozdíl od dětí, které ji většinou neznají!
Řešení je nasnadě: Chcete-li se osvobodit od trémy, dejte průchod svým emocím vždycky, když můžete. Objevíte v sobě znovu svou duši dítěte!“
(GARIBAL, Gilbert. Tréma a jak ji překonávat. Praha: Portál, 2013. s. 109.)

Knihu Tréma a jak ji překonávat vydalo nakladatelství Portál