Pojďme si udělat procházku

…starou Prahou. Máte rádi Prahu a její zákoutí? Připadá vám, že takhle nějak musela vypadat odjakživa? Omyl. To, co dnes vidíte, jsou zlomky skutečně staré Prahy, její prvotní podobu odstranilo 19. století, které přineslo celou řadu změn. Ani dnešní Praha si však neuchovala tvář 19. a 20. věku, jak nám ukáže kniha z nakladatelství Paseka vycházející v edici Zmizelá Praha, jejímž autorem je Zdeněk Míka, odborný pracovník Muzea Hlavního města Prahy.

knihaKniha Život v pražských ulicích nás na svých stranách provede minulostí, dobou dávno uplynulou, ale živou. Na začátku se dozvíte zajímavá a důležitá fakta z historie, budete postupně sledovat bouraní hradeb i stavění prvních promenád. Zjistíte, jak složitá byla cesta k celkovému osvětlení města pouličním osvětlením. Praha stejně jako všechna města bojovala se zásobami vody a s odváděním nečistot, bylo proto nutné vybudovat moderní vodárny a odpadní sítě. Aby se mohla stát uznávaným velkoměstem, musela se spojit se světem, proto do Prahy přijely první vlaky.

S rostoucím počtem obyvatelstva se zvyšovala i jeho potřeba dopravovat se po městě za prací i za nákupy, nejprve proto zkoušeli podnikatelé uspět s omnibusy, později s koňskou tramvají, která si získala mnohem větší oblibu. Proto se později přeměnila v tramvaj elektrickou. Objevily se i první automobily, kterým muselo být město dříve či později přizpůsobeno. Změnil se i způsob nakupování, tržiště postupně začaly nahrazovat obchodní domy. S takovýmto výčtem bychom mohli pokračovat ještě dlouho.

Neméně zajímavou část knihy tvoří fotografie staré Prahy, jsou opatřeny popisky, takže přesně víte, o jaký dům, jakou událost se jedná. Dokonale tak dotváří obraz hlavního města v 19. a na počátku 20. století.

„Po pražských ulicích stejně jako v hospodách a hostincích se pohybovala řada pozornost budících postav a figurek. Nebyli to vždy jen podomní obchodníci a potulní muzikanti. Jednalo se o pestrou paletu svérázných, podivných lidí. Pro příklad uveďme rázovité podskalské voraře nebo tzv. pražské pepíky, známé z lidových tanečních zábav nebo z doprovodu („vejšlapu“) vojenských dechových kapel pražskými ulicemi.“
(MÍKA, Zdeněk. Život v pražských ulicích. Praha: Paseka, 2013. s. 32.)

Knihu mohu vřele doporučit každému, kdo chce vědět víc o matičce Praze. Není v ní totiž vidět jenom doba Karla IV. Zračí se v ní staletí. A věděli jste, že Praha vznikla až roku 1920?

Knihu Život v pražských ulicích vydalo nakladatelství Paseka