S italskou historičkou za počátky templářského řádu

rytiri

Název knihy Templářská revoluce. Ztracený příběh z 12. století jako by napovídal, že čtenáře čeká dobrodružná a napínavá výprava do minulosti, až ke kořenům slavného a v dnešní době velmi populárního templářského řádu. Svým způsobem tomu tak skutečně je. Ovšem kdo by čekal beletrizovaný text, bude překvapen. Jde o velmi poutavý odborný výklad dějin, jeden z těch, které se v dnešní době omílají ve všech možných knihách i filmech, s rozdílem, že v této knize může čtenář najít pravdivou odpověď na své otázky.

knihaSimonetta Cerrini se tematikou templářského řádu zabývala již dlouhá léta před tím, než vznikla tato kniha. Vycházela při její tvorbě především ze své disertační práce, kterou rozšířila, a na základě rozboru rukopisů spojených s řeholí templářů vytvořila ucelený pohled na tento tajemstvím opředený řád. Autorka nezapírá, že se kolem templářů rozprostřela pavučina smyšlenek a nepravdivých informací. Snaží se odborným výkladem vysvětlit, jak to skutečně mohlo být. Sleduje, odkud se zrodila pravidla řádu, kdo je sepsal a kdo byl skutečným zakladatelem templářského řádu.

Rozebírá vzácné rukopisy, mezi nimiž se objevuje i dosud neznámý rukopis objevený v Praze. Ukazuje nejen na zrod a nelehké počátky řádu, stejně jako na nelehkou úlohu templářů v cizích zemích, ale také na každodenní problematiku. Jak templáři jedli? Kdy se modlili? Jaké nosili barvy a proč? Kolik mohli vlastnit koní? Jak to bylo s ženami templářů? To všechno a ještě mnohem víc se čtenář dozví v této zajímavé knize.

A proč název Templářská revoluce? Autorka vidí revoluci především v tom, že templáři v sobě spojovali dvě roviny, které až dosud byly oddělené. V době, kdy se společnost dělila na ty, co pracují, ty, co bojují a ty, co se modlí (laboratores, belatores a oratores), templáři v sobě spojili úlohu mnichů (modlení) a rytířů (bojování). To se také odrazilo ve stylu jejich života. Přestože žili asketicky, jako mniši, spoustou prvků se od nich odlišovali. Zároveň se také nedali řadit mezi rytíře, protože i od nich se řadou věcí lišili.

Autorka dokazuje svou znalost a odbornost textu nejen informacemi, které jsou obsaženy v samotném textu, ale i poznámkovým aparátem, který je velmi vhodně umístěný až na konci samotné knihy a nenarušuje tak čtenáři text. Kdo potřebuje, ten si do poznámkového aparátu zalistuje. Knihu dále doplňuje jmenný rejstřík, který pomáhá rychle v textu vyhledat osobu, která čtenáře zajímá.

Přestože se jedná o odbornou literaturu, text je psán velmi poutavě. Obsahem je kniha velmi výrazným přínosem do problematiky řádu i náboženské situace 12. století. Kdo má zájem o templářský řád a chce jej poznat skutečně do hloubky, toho kniha zaujme – tak jako zaujala mě.

Knihu Templářská revoluce vydalo nakladatelství Argo