Znáte potomky Marie Terezie?

Už několik let v Knižním klubu vycházejí knihy o významných členech habsburského rodu. Nemůže proto být pro nikoho překvapením, že v roce 2012 vyšel titul s názvem Děti Marie Terezie – 16 osudů mezi leskem a bídou od Hanne Egghardtové. Pro milovníky pikantností ze života šlechty je to skutečná lahůdka.

knihaNázev tomu možná neodpovídá, ale překvapivě se první kapitola týká především dětství samotné Marie Terezie. V této kapitole se autorka věnuje vztahu Marie Terezie s jejím manželem Františkem Štěpánem Lotrinským a neváhá také nahlédnout do tehdejších složitostí – kdo dnes ještě ví, že se mladá Marie málem provdala za někoho jiného? A za jakou cenu František získal její ruku?

Další kapitoly jsou rozděleny podle jednotlivých potomků. Každá z nich kromě jména toho či onoho dítěte uvádí nějakou zajímavost. Proč se Marii Anně říkalo „modrá punčocha“, jak je uvedeno na začátku její kapitoly? Egghardtová se věnuje jak jejímu dětství, tak později dospělému věku a ledasco vysvětlí.

Vzhledem k tomu, že jde o literaturu faktu, je víc než pochopitelné, že se v publikaci objevují reprodukce tehdejších obrazů. A to nejen manželského páru, ale i jejich šestnácti potomků. Na několika obrazech se také objevuje matka s malou Marií Terezií. A skoro samozřejmostí jsou ukázky dopisů jednotlivých aktérů. Autorka dokonce zveřejnila nápis, který František Štěpán nechal napsat na ozdobné stužky, když se měl stát otcem už potřetí: „Všichni si přejeme  dědice,/to přání se plní do třetice./Nyní to nemohlo být, proč as?/Vždyť dobré věci potřebují čas.“

Pro některé jsou to pochopitelně takřka zbytečné informace, které pravděpodobně nikdy v životě nebudou potřebovat, ale přinejmenším si člověk díky knize mnohem lépe představí život na panovnickém dvoře v 18. století. A možná ho dějiny poté začnou více zajímat, když se dozví nějaké málo známé perličky ze života nenáviděných Habsburků, kterými později bude moci ohromovat okolí.

Knihu Děti Marie Terezie – 16 osudů mezi leskem a bídou vydalo nakladatelství Ikar