Recenze: Odborná literatura

Od racionálního Spocka k iracionálnímu Homeru Simpsonovi

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
penize

V roce 2008 se hojně mluvilo o knize Jak drahé je zdarma?, kterou napsal profesor behaviorální ekonomie a psychologie Dan Ariely. Povšimli si jí nejenom ekonomové, ale i široká veřejnost. Kniha, která u nás vyšla v roce 2009, se zabývala lidským chováním a rozhodováním v různých životních situacích. Překvapila především zjištěním, že velká řada našich úsudků nemá racionální opodstatnění.



knihaLetošní rok patřil znovu Arielymu. Nakladatelství Práh vydalo pokračování jeho úvah a tezí pod názvem Jak drahá je intuice? V této knize se dostáváme z prostředí slev a výhodných nákupů k odměnám za práci, přeceňování vlastních nápadů, pomstě i pomoci bližnímu. Ve všech těchto lidských činnostech najdeme okamžik, kdy by rozumný člověk mohl udělat něco produktivního a pozitivního. Přesto Arielyho výzkum v rámci behaviorální ekonomie dokazuje opak. Myslíme si, jak nejsme chytří a jak jsme nad všemi vyzráli, přitom jsme to právě my, kdo se nechal oklamat vlastním vnitřním hlasem, tušením nebo intuicí, chcete-li.

To vše autor dokazuje hned v první kapitole nazvané Více peněz za méně práce, ve které se věnuje mylné představě ředitelů velkých společností. Ti svým nejvýše postaveným zaměstnancům (často jde o managery nebo vedoucí poboček) vyplácí horentní sumy, které by je měly ještě více povzbudit do práce. Bohužel jim už nedochází, že přeplácením se nezrychlí a nezkvalitní pracovní proces, pouze si polepší konta jejich zaměstnanců. Smutná pravda, kterou stále nikdo nebere vážně.

Cynicky vyznívá i zjištění dalšího Arielyho výzkumu. V deváté kapitole se zabývá vlivem emocí a empatie na naše rozhodování. Z ekonomického hlediska by bylo logické, že čím větší počet lidí potřebuje pomoc, tím víc jí ostatní poskytnou. Ekonomie ovšem nepočítá s faktory, jako je soucit a dojetí, které nás přimějí pomoci jednomu konkrétnímu člověku, jehož příběh dobře známe a zoufalost jeho situace je čitelná z výrazu jeho tváře. Naopak v případě odlehlého problému, který zasáhne masu lidí, mizí tato možnost a my si nedokážeme krizi tak dobře představit. V tuto chvíli dostává prostor iracionalita a my paradoxně pošleme nižší částku než jednomu zasaženému člověku, který navíc například pochází ze stejného státu či města jako my.

Kniha Jak drahá je intuice? je sice dílem člověka, který umí díky behaviorální ekonomii leccos prohlédnout, a očekávali bychom, že se bude Dan Ariely chovat přesně podle výsledků svých vlastních výzkumů. Na základě předložených příkladů zjistíme, že je to také pouze člověk z masa a kostí, který se často nechá ovládnout vedlejšími okolnostmi, vztekem i dávnými vzpomínkami. To pro nás, kteří se necháváme ovlivnit prostředím a dalšími faktory, představuje alespoň malou útěchu. Kromě sebe použil vzorce chování i na známé seriálové postavy. Díky tomu se dočtete, proč je ideálním typem pro behaviorální ekonomii Spock, postava ze známé série Star Trek. Původem poloviční Vulkánec má logické chování totiž v povaze. Jako pravý opak k němu Ariely staví Homera Simpsona, kterému se řada z nás podobá.

Dan Ariely se nám už podruhé pokusil naznačit, že lidé mají větší sklon k iracionalitě, než si sami myslí. Proto přidává i důležitou radu. Nesmíme slepě věřit vlastní intuici, ale naopak bychom se měli pokoušet neustále ji zpochybňovat. Buďme stále ve střehu a snad se nám alespoň trochu podaří pozměnit naše nelogické chování, které často hraničí až s nesmyslným počínáním. Nezoufejte. Kniha Jak drahá je intuice? vám s tím pomůže.

Knihu Jak drahá je intuice? vydalo nakladatelství Práh

 

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení