Řekni mi, co jíš, já ti řeknu, co jsi zač

kniha

Názory na to, co je tradiční česká kuchyně, se mezi kuchaři i strávníky liší. Jsou tradiční čes-kou kuchyní šneci, případně kachní konfit nebo katův šleh či eidam v bramboráku? Kniha Bravo, šéfe! od Václava Friče nám dává nahlédnout pod pokličku tohoto šéfkuchaře a seznámit se s jeho představou tradiční české kuchyně.

knihaTradiční česká kuchyně Václava Friče je, jak jsem zkusil na vlastní kůži (počítám-li drobné oděrky a popáleniny, které jsem si udělal při vaření) a na vlastní chuťové pohárky, plná chutí, vůní a barev. Bujon v jeho podání není kostka čehosi hnědého zabaleného do pestrobarevného obalu, ale silný přefiltrovaný vývar. Svíčková na smetaně není v jeho podání rozmíchaný hnědý prášek ve vodě a smetana rostlinného původu.

Když jsem zmínil svíčkovou na smetaně, rád bych připojil svou osobní zkušenost, protože jsem ji podle jeho receptu uvařil. Udělejte to také! Budete mile překvapeni, jak snadno a relativně rychle lze udělat tuto echt tradiční českou omáčku. Až ji dovaříte, zjistíte, že takovou omáčku jste v žádné „restauraci“ nejedli, a přestanete chtít „restauratérům“ platit za něco, co dokážete sami a lépe. Svíčková Václava Friče má nádhernou a jedinečnou vůni, několik úrovní chutí, které se příjemně prolínají a doplňují na rozdíl od jednotvárné chutě výše uvedeného polotovaru.

Z naší domácí kuchyně se za posledních 60 let vytratil zvyk kulturního stravování a stolování. Místo toho, aby se oběd či večeře staly domácí či společenskou událostí, jsme stravování de-gradovali na pouhé zaplácání žaludku. Nejen že utrpěl ránu náš zažívací trakt, ale i rodinný život (proč jíst ve společnosti rodinných příslušníků, když společnost televizního seriálu je lepší). Cestu, jak z toho ven, ukazují recepty na kvalitní jídla uvařená z kvalitních surovin.

Nezbývá než konstatovat, že česká kuchyně je nápaditá, pestrá, jednoduchá a jednoduše vý-borná a zároveň se obejde bez sojovky, kečupu a maggi kostky.

Kuchařku Bravo, šéfe! nelze tedy než doporučit. Obsahuje krom receptů na předkrmy, polévky, hlavní chody a dezerty i velmi pečlivý popis postupu při vaření. Kuchařka je vhodná pro všechny, kterým není lhostejné, co a z čeho jíme.

Veletrh