S tomahawkem proti mušketám podruhé

kniha

Před časem nám nakladatelství Libri přineslo první díl publikace autora Jiřího Černíka s názvem S tomahawkem proti mušketám a podtitulem Přehled bojů s indiány na území dnešních USA v letech 1622–1890. V této době nám Jiří Černík opět společně s nakladatelstvím Libri přináší druhé pokračování přehledu bojů s indiány na území Spojených států amerických odehrávajících se v letech 1622 až 1890. Podobně jako v případě svého předchůdce nám i tato nová  kniha přináší nejen zajímavé informace podané čtivou formou, ale i podrobný pohled na kulturu, po které bychom dnes pátrali již bez valného výsledku.

knihaJiří Černík je držitelem akademického titulu MA v oboru germanistiky z Univerzity George Washingtona ve Washingtonu D. C. Od roku 1967 žije ve Spojených státech amerických, mezi lety 1969–2008 pracoval v zahraničním vzdělávacím institutu (Foreign Service Institue), jenž spadá pod federální americkou vládu. Dlouhá léta se systematicky zabýval problematikou osídlení amerického Západu.

Čtenáře ve své knize zavede bez zbytečných úvodních řečí či proslovů do světa indiánů, a to zejména do světa bojů a bitev, které musely tyto pro nás myšlenkově vzdálené kmeny podstupovat. Ve druhém díle se tak podrobně podíváme do horských oblastí, jak je autor nazývá, mezi něž řadí severozápadní státy, jako je dnešní Oregon, Washington, Idaho, západní část Montany a Wyomingu, a také jihozápadní státy, kam spadají Colorado, Nové Mexiko, Arizona, Utah, Nevada a Kalifornii.

Podobně jako v prvním dílu se i v pokračování této lehce návykové knihy můžeme těšit na přílohy, jako je přehled severoamerických indiánských kmenů z oblasti Severozápadu, Jihozápadu a Kalifornie a na časovou tabulku nejdůležitějších bojů a bitev na území USA v horských oblastech a Kalifornii.

Bohužel z prvního dílu se do toho druhého nepřenesla pouze samá pozitiva, ale i jedno negativum. Stejně jako první části by se i pokračování dalo vytknout nedostatečné členění textu, které může po prvním prolistování stránek mnohé čtenáře odradit od bližšího seznámení se s publikací.

Pokud však čtenáři nedají na první dojem, ale odhodlaně otevřou knihu S tomahawkem proti mušketám a začnou se podrobněji a pozorněji věnovat obsahu jednotlivých stránek, brzy zapomenou počítat odstavce a duchem se přenesou na vzdálený kontinent kdysi obývaný indiány a naplno si vychutnají vyprávění Jiřího Černíka.

Prostřednictvím Černíkovy knihy se můžeme podívat na osud Geronima, uznávaného medicinmana a zkušeného bojovníka, dozvědět se něco o skutečném životě Apačů, který byl trochu jiný, než nám ho představoval slavný německý spisovatel Karl May, či přečíst si o konfliktu s Pajuty, Bannoky a Šošony.

Rozhodně bych všem příznivcům historie doporučil vyrazit proti mušketám s tomahawkem i podruhé a pokračovat tak nejenom v jedinečné cestě historií bojů indiánů s bílými tvářemi, ale i v čtení zajímavého a jedinečného díla české odborné literatury, které určitě v budoucnosti nezapadne prachem.

Knihu S tomahawkem proti mušketám, II. díl vydalo nakladatelství Libri