Nebojte se nahlédnout pod povrch – Složka Hitler

Adolf Hitler – nacista, vůdce Národně socialistické německé dělnické strany, německý kancléř, diktátor a člověk, jehož rozhodnutí měla tu sílu ovlivnit a změnit řadu lidských osudů. Jaký byl ale Hitler ve skutečnosti? Co o jeho životě nevíme? Do rukou se nám zpravidla dostávají publikace, v nichž se dozvídáme o řadě jeho rozhodnutí, o jeho smýšlení v období války a těsně před jejím koncem. Pod slupkou nacistického diktátora se však skrýval i člověk.

Neobvyklý pohled na člověka zodpovědného za genocidu některých skupin obyvatelstva přináší kniha Složka Hitler britského autora Patricka Delaforce. Delaforce zde zcela novým a neobvyklým způsobem dokumentuje osobnost, jejíž život byl již mnohokrát zdokumentován, ale nikdy takovýmto způsobem se zcela zřejmým důrazem na soukromý život.

Dozvíte se tak, že Hitler nikdy nebyl z těch, kteří by ve škole vynikali, a dosahoval tak spíše podprůměrných výsledků. Nedosáhl dokonce ani maturity. Tato informace je v přímém kontrastu k Hitlerovým vlastním tvrzením, že se studiem nikdy neměl sebemenší problém, byl dobrým studentem a především ho velmi bavil dějepis. Byl to člověk s uměleckou duší, původně se toužil stát umělcem, ale ať už to bylo nedostatkem výtvarného talentu nebo dílem osudu, Hitler se na uměleckou školu nedostal. Měl vztah nejen k malířství, ale také k poezii. Považoval se za básníka. Zda jím skutečně byl, může čtenář posoudit sám z úryvků básní v knize publikovaných.

Když se Jean Calder ptala Patricka Delaforce, proč se rozhodl vydat na profesionální dráhu spisovatele, odpověděl jí, že toužil psát o „svých hrdinech“. Obvykle se  autor věnoval  příběhům historicky proslulých vojenských divizí, vojenským operacím a bitvám. A samozřejmě se věnoval příběhům velkých mužů – diaristu Samuelu Pepysovi, Vévodovi z Wellingtonu, Lordu Nelsonovi a Churchillovi. Mnoho z autorových knih, stejně tak jako Složka Hitler, se zabývají životy významných osobností, jejichž veřejné působení bylo již  mnohokrát zdokumentováno. Delaforce se však zcela záměrně soustředí na jejich soukromé životy. Tento fakt v případě Složky Hitler přináší skutečně zajímavé informace uspořádané do přehledných bloků. Kniha je tak velmi čtivá, zajímavá. Není přesycena nezáživnými detaily, a proto může být příjemným rozšířením obzorů i pro čtenáře, kteří válečnou literaturu nepreferují.

Autor prohlásil, že Složka Hitler bude jeho poslední knihou.  Jean Calder na svém blogu píše, že když se Delaforce zeptala, proč si vybral právě Hitlera jakožto osobnost, o které napsal knihu, přestože tento muž s ohledem na válečné okolnosti jistojistě nemohl být jeho hrdinou, odpověděl: „Napsal jsem ji o něm, protože ovlivnil život můj i život mé rodiny.“
(http://jeancalder.wordpress.com/2007/09/22/patrick-delaforce/; překlad autorka recenze)

Někdy je skutečně velmi zajímavé nahlédnout pod povrch událostí a dostat se takříkajíc pod kůži lidí, o nichž věříme, že víme mnoho, přičemž vlastně nevíme téměř nic. Veřejností vnímaná maska může být velmi vzdálena osobnosti, která je pod ní ukryta.

Knihu Složka Hitler vydalo nakladatelství Columbus