Základní pravidla grafického designu a způsoby jejich porušování

zena

Vždy, když se vymyslí nové zásady a postupy, najde se i tendence je překonat. To stejné platí i pro grafický design. Na toto téma vznikla v nakladatelství Slovart kniha s názvem Grafický design (Základní pravidla a způsoby jejich porušování), jejímž autorem je Timothy Samara.

knihaV první řadě jde o nekonvenční knihu, která hned v úvodu stanovuje dvacet pravidel, na jejichž základě se dá rozeznat kvalitní design. Zajímavé na tom je, že snad všechny zmíněné postupy lze uplatnit i mimo kariéru grafického designéra. Jako takové praktické rady do života se jeví výroky typu: Neopisujte, ignorujte módu, buďte univerzální, symetrie je největší zlo. Tato hesla se dají běžně využít v práci, při zpracovávání různých úkolů a projektů, v módě a výběru zboží. Přitom podstatou grafického designu jsou barvy, písmo, obrazy, forma a prostor.

Samotná publikace se může pochlubit pravidlem univerzálnosti. Je totiž určena jak těm, kteří se o grafický design dlouhodobě zajímají, tak i úplným začátečníkům. Autor všechny koncepty a profesionální postupy dokládá na řadě příkladů z grafické praxe. Čtenář může porovnávat práce jednotlivých grafických studií na přebalech knih, CD, plakátech, pozvánkách nebo ilustracích. Díky autorským komentářům se snáze proniká i k podstatě projektu a záměrům jeho tvůrců. Odhalíme symboliku barev, volbu konkrétního obrazu, typu písma a celkového rozložení grafických prvků.

Skrz tuto analýzu pronikneme i do psychologie barev, systému linií písma, logem vyjádřené myšlenky nebo do hierarchie jednotlivých sdělovaných informací. Snadno tak zjistíme, že grafický design může být pěkná věda. Jeho úkolem je vymanit produkt z všednosti všeho ostatního, s čím se lidé v každodenním životě setkávají. Originalita a okamžité zaujetí diváka některým z prvků jsou jedněmi z primárních cílů grafického designu.

Kniha Timothyho Samary Grafický design si na konci znovu pohrává s úvodní dvacítkou pravidel. Tentokrát jejich použití pro některé případy zpochybňuje. Přesně tak, jak je to u většiny zákonů. Občas se prostě musí porušovat. V této odborné publikaci se vám dokonce dostane profesionálního zdůvodnění, proč tomu tak může být. Na konci knihy tak autor doporučuje jít s módou, být symetrický nebo využívat ověřené koncepty.

Na závěr bych ráda vyzdvihla grafické zpracování knihy, které je do detailu promyšlené. Nejvíce mě zaujala obálka, jež obsahuje plastické grafické prvky. Na přední straně obálky narazíte i na jeden vtípek grafického designéra. Tzv. podtitul se v tomto případě stává skutečným podtitulem. Pod výrazným bílým nápisem „Grafický design“ vystupují tmavá písmena, která hlásají: „Základní pravidla a způsoby jejich porušování“. Musím se přiznat, že jsem si některých těchto prvků všimla až na druhý pohled. Ale i to je úloha grafického designu. Až při bližším zkoumání odhalí všechna svá tajemství a kouzla.

Knihu Grafický design vydalo nakladatelství Slovart