Učení němčiny poslechem

Po delší době a překonání odporu z němčiny, který jsem získala na střední škole, jsem se znovu rozhodla zdokonalit se v tomto jazyce. Přece jen by mi těch osm let práce připadalo jako zcela vyhozených. Zařídila jsem si tak soukromé hodiny a také jsem uvažovala o zlepšení porozumění. Proto jsem se podívala na webové stránky nakladatelství Leda, kde mě zaujaly dvě poslechové metody s názvem Němčina? Jednoduše s cédéčkem! a Němčina – začínáme!

Němčina? Jednoduše s cédéčkem! je určena pro široký okruh uživatelů, jak pro doplnění znalostí, tak jako opakovaní pro středně pokročilé. Jde o metodu založenou na jednoduchém opakování užitečných výrazů a obratů v němčině. Vedle dvou audio CD obsahuje také brožuru s texty poslechů. Celkově je metoda rozdělena do 49 tematických okruhů, jako například Představování, Na večírku, Cizí jazyky, Kdo jste?, Hotel, Restaurace apod.

Audio nahrávky jsou rozděleny vždy do dvou částí: nejprve mluví český mluvčí a následně německý rodilý mluvčí vysloví německý ekvivalent, poté následuje pauza, v které má uživatel čas si frázi nebo výraz zopakovat. Jedná se tedy o jakousi německou konverzaci na CD, díky níž se oproti běžné tištěné učebnici německé konverzace uživatel naučí také správnou výslovnost.

Druhá metoda Němčina – začínáme! je oproti první daleko více propracovaná. Jedná se o jednoduchý interaktivní program, díky němuž se uživatel naučí základy němčiny. Program klade důraz na ústní projev, ale ani písemný nezůstává pozadu a je mu věnovaná část Učebna písemného vyjadřování. Po nainstalování programu do počítače a spuštění programu si uživatel může zvolit mezi třemi režimy učení tak, aby učení co nejlépe odpovídalo jeho potřebám.

Program obsahuje vedle slovní zásoby, gramatiky, písemného vyjadřování, ústního vyjadřování také kapitolu věnovanou kultuře, kde se seznámí s nejdůležitějšími informacemi z geografie, literatury, architektury apod. Autoři nezapomněli ani na procvičování, kontrolu nových vědomostí, a to často příjemnou a zábavnou formou hry. Na konci můžeme také zjistit hodnocení našeho výkonu, a vidět tak pokroky, kterých jsme dosáhli.

Po vyzkoušení obou dvou metod bych se přece jenom přiklonila k té druhé, která je mnohem více propracovaná, nejen co se týče mluveného projevu, kdy se uživatel může nahrávat a program jej opravuje, ale také poskytuje dostatek prostoru k písemnému projevu a poslechu. Jedná se tedy o interaktivní učebnici pro začátečníky nebo pro ty, kdo si chtějí zopakovat a zlepšit některé vědomosti nebo dovednosti. První metodu Němčina? Jednoduše s cédéčkem! bych naopak doporučila těm, kteří se chystají do ciziny a chtějí si osvojit nebo osvěžit několik základních frází z běžných životních situací.

Učebnice Němčina? Jednoduše s cédéčkem! a Němčina – začínáme! vydalo nakladatelství Leda