Kniha, která vás provede noční oblohou

noc

Několik týdnů jsem odkládala psaní recenze knihy Průvodce noční oblohou, na niž mi mezitím usedal v knihovničce prach. V noci z 12. na 13. srpna, kdy jsme s přítelem pozorovali meteorický roj Perseid, jsem zjistila nemilou skutečnost. A to, že na noční obloze rozeznám pouze Měsíc, Večernici a Velký vůz. Proto jsem se rozhodla, že si Průvodcem noční oblohou konečně prolistuji, a doplním si tak svoje nedostatečné znalosti.

knihaKnihu encyklopedického charakteru Průvodce noční oblohou, kterou v roce 2007 vydalo nakladatelství Mladá fronta, přeložili z anglického originálu s názvem Night Sky Identifier David Břeň a Martina Břeňová. Tato kniha je přehledně rozčleněna do pěti kapitol pojednávajících o vesmíru, hvězdách, sluneční soustavě, pozorování noční oblohy a výzkumu kosmu.

Díky knize Průvodce noční oblohou jsem zjistila řadu užitečných informací. Našla jsem třeba podrobné i podnětné informace o mléčné dráze, o černé díře, o kometách, o meteorech a meteoritech a samozřejmě také o hvězdách a planetách.

V Průvodci jsem rovněž objevila užitečný návod na to, jakým způsobem přistupovat k pozorování noční oblohy. A nejen to, nalezla jsem praktické mapky hvězdné oblohy jak jižní, tak severní polokoule ve všech ročních obdobích – tedy v zimě, na jaře, v létě a na podzim.

Jistě vás bude zajímat, co všechno můžete koncem srpna zhlédnout na noční obloze ze severní polokoule. Kromě meteorického roje Perseid, který dosáhl svého maxima 12. srpna, kdy byla frekvence tohoto roje až několik desítek meteorů za hodinu, můžeme na noční obloze spatřit Letní trojúhelník skládající se z hvězd Deneb ze souhvězdí Labutě, Vega ze souhvězdí Lyry a Altair ze souhvězdí Orla. Tento Letní trojúhelník se nachází při pozorování ze severní polokoule velmi vysoko, máme ho takřka nad hlavou.

Průvodce noční oblohou dále učeně radí, že na noční srpnové obloze můžeme spatřit také řadu souhvězdí. Ať už se jedná o souhvězdí Vodnáře, Orla, Kozoroha, Labutě, Delfína, Jeřába, Ještěrky, Šípu, Střelce, Štítu, Ocasu hada nebo Lištičky. K srpnové noční obloze lze v Průvodci mimo jiné nalézt i podrobnou mapu s vyznačenými hvězdami a souhvězdími, která dokáže čtenáři jakožto laickému astronomovi usnadnit orientaci na hvězdné noční obloze.

Jako ukázku z knihy Průvodce noční oblohou jsem vybrala zajímavým způsobem pojatý popis souhvězdí Orion:

V antických bájích byl Orion skvělý lovec. Byl synem boha moří Poseidona, který mu také dal moc kráčet po moři. Orion vystupuje v mnoha pověstech. Podle jedné se zamiloval do sedmi sester Plejád a pronásledoval je tak dlouho, že se před ním skryly na oblohu. Jiné pověsti hovoří o Orionově smrti. Jedna vypráví, že se chlubil, že je schopen porazit jakoukoliv nestvůru na Zemi. Ta se před ním otevřela a vypustila štíra, který Oriona uštkl a zabil.

Skrze toto jasné velkolepé souhvězdí prochází nebeský rovník. Je proto pozorovatelné a známé na obou polokoulích Země. „Velkolepé“ je opravdu ten správný výraz k popisu jednoho z nejvýraznějších souhvězdí. A také pomyslné čáry spojující jasné hvězdy zřetelně ukazují mocného lovce se zdviženým mečem a štítem v pohotovosti.

Dvě hvězdy tohoto souhvězdí soutěží o to, která je nejkrásnější. Jsou to Alfa neboli Betelgeuze a Beta pojmenovaná Rigel. Betelgeuze je jednou z největších hvězd, které je možné pozorovat (…) Je to jasně červená proměnná hvězda. V maximu své jasnosti má magnitudu až 0,5, ale může zeslábnout až na magnitudu 1. Má nepravidelnou periodu mezi pěti a šesti roky. Betelgeuze je tak velká, že se stala první hvězdou, u které se podařilo vyfotografovat její kotouček. Slavnou fotografii pořídil Hubbleův vesmírný dalekohled v r. 1995 (…)

(Kolektiv autorů. Průvodce noční oblohou. Mladá fronta: Praha 2007, s. 260.)

Průvodce noční oblohou je ryze praktická knížka encyklopedického charakteru, kterou jistě ocení každý, kdo si chce rozšířit znalosti o hvězdné obloze. Tato kniha je navíc doplněna bohatým obrazovým materiálem, zejména ilustračními fotografiemi a mapkami, díky kterým se z Průvodce noční oblohou stává užitečná příručka vhodná do terénu.

Knihu Průvodce noční oblohou vydalo nakladatelství Mladá fronta