Komiksy

Apokalypsa a naděje

1 1 1 1 1 (1 hlas)
prst

V druhé části plánované trilogie Radiator a Recyklator nás Petr Korunka zavádí do postapokalyptického světa. Ne nadarmo nese podtitulek označení Restart lidstva. Za uměle navozenou příčinou tohoto neblahého stavu detekujeme postavu šíleného vědce Deviatora, jenž tvoří negativní protiklad ke dvěma ekologickým aktivistům, podle nichž je celý soubor pojmenován.

knihaPetr má podmanivou kresbu s vytříbeným smyslem pro detail a jeho svět nám konceptem využité fantasie neodbytně evokuje surrealismus či účinky tripu. A právě k tomuto se váže jedna ze dvou mých výtek.

Je obrovská škoda, že tento comics není barevný. Sugestivní dojem snové halucinace by tak byl dokonalý. Neb o co jiného se může jednat, než o zlý sen… Míním tím konkrétně soudobý svět a jeho další vývoj.

Petr nám nabízí jednu z možných variant, kam až by to jednoho dne mohlo dospět. Jeho vize však nepostrádá náznak dětské naivity.

Svým pojetím jde o dílo značně progresivní. Využívající četných zkratek a náčrtů doprovozených vysvětlivkami v anglickém jazyce. A zde se vyskytne má druhá a poslední výtka. Týká se plynulosti vyprávění, které se občas díky podobným popisům jakoby zadrhává. Nejedná se však o žádný výrazný handicap a příběhu jako takovému to na atraktivnosti ani jeho spádu nikterak závažněji neubírá.

Petr zvolil žánr, který se pohybuje na poli science fiction. Obsahem a poselstvím však kooperuje s vývojem soudobého dění, jež nás směřuje kamsi do ontologické propasti. Člověk jakoby ztratil víru v dobro a lásku. Namísto toho se soustředí výhradně na nenasytnou hamižnost. Hrozí mu, že se zalkne sebou samým. Jeho přístup k bližním a planetě vůbec je mimořádně necitlivý a brutální. Potřebujeme válku, či přírodní katastrofu nedozírných následků, abychom se odtrhli od našich malicherných ctižádostí, jež nás minutu po minutě den co den užírají, činí lhostejnými k zákonům kauzality a slepě ženou do náruče frustrace a bezmezné marnosti.

Svým způsobem se jedná o retrospektivu, ale naruby. Civilizace je z valné většiny vyhubena a ti co zůstali, zmutovali a navrátili se do éry „pravěku“. Deviator nalézající se na prahu nesmrtelnosti, disponuje mesiášským komplexem a svým způsobem je odtržený od reality. Chce spasit nespasitelné – tedy bytost obtíženou tak řečeným Kainovým znamením.

Jisté srovnání můžeme objevit v historické postavě Adolfa Hitlera. On i výše zmíněný literární představitel jsou fanatici posedlí megalomanií. Trpí psychopatií a svým vnímáním jsou uvízlí v bludu. I za cenu životů stovek miliónů lidí oplývají usilovnou snahou realizovat svůj ďábelský plán upgradovat inteligentní formu, která je dávno překonaná a tudíž by měla být nahrazena novou, mnohem vyspělejší… Snad patrně za účelem dosažení stavu fungující utopie.

Degenerujeme. Ocitli jsme se v pasti konzumního způsobu života. Petr Korunka se nás snaží na toto upozornit. Ne však s mravokárnou suchopárností, nýbrž s humorně laděnou hravostí, čímž ovšem nepostrádá svoji odůvodněnou naléhavost.

Konec druhého dílu zůstává dráždivě otevřen, okořeněn napínavým tajemnem nad tím, co bude následovat ve finálním pokračování.

„Lidé, jako tupá masa, donekonečna sledují primitivní pořady. Čtou bulvár a hledají ‚zábavu‘ na internetu. Něco složitějšího nemá šanci – je to náročné a skoro nikoho to nezajímá.
Nakonec vznikne stádo, které vůbec není schopno analyzovat, co se mu předkládá. Všemu uvěří. Na nic se neptají, jsou jako loutky.
A nitkama tahaj ty nahoře…“
(Korunka, P. RADIATOR A RECYKLATOR 2: Restart lidstva. Labyrint: Praha, 2012, s. 7 až 8.)

Knihu RADIATOR A RECYKLATOR 2: Restart lidstva vydalo nakladatelství Labyrint

Soutěže

Aktuality

  • Více času na čtení (tentokrát trochu jinak) O poslechu audioknih a možnosti žít za dva

    Na podzim roku 2015 zahájilo internetové knihkupectví Martinus kampaň zvanou Více času na čtení. Ta se v principu odrážela od skutečnosti, že rozbalit si na Vánoce darovanou knihu je jedna věc, ale mít čas si ji skutečně přečíst, to už je věc jiná.

    Číst dál...  
  • Laureátkou 33. ročníku Ceny Jiřího Ortena je Hana Lehečková s novelou Svatá hlava nabízející ponor do „slabé" duše

    V pořadí 33. ročník Ceny Jiřího Ortena (CJO) pro mladé talentované autory do 30 let zná svou vítězku. Je jí literární redaktorka, spisovatelka a dramatička Hana Lehečková, která odbornou porotu jmenovanou Svazem českých knihkupců a nakladatelů (SČKN) upoutala svou novelou Svatá hlava. Kniha vyšla v nakladatelství Vyšehrad v roce 2019 a čtenáři předkládá zápisky schizofrenika žijícího v pohraniční vesnici. Autorka prostřednictvím této perspektivy důmyslně ohledává vnitřní i vnější okraje nemocného světa, ale i naší "normálnosti". Slavnostní vyhlášení Ceny Jiřího Ortena 2020 spojené s autorským čtením tří autorů nominovaných do užšího výběru proběhlo 15. září od 17 hodin v Zrcadlové kapli Národní knihovny v pražském Klementinu.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení