Aktuality

Projektem Ruku v ruce připravuje knihovna unikátní metodický materiál pro práci s dětmi s různými druhy handicapů

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
ruka

S blížícím se  závěrem školního roku přichází ukončení projektu Ruku v ruce, který realizuje Knihovna Jiřího Mahena v Brně. Intenzivní více než dvouletá práce s dětmi s různými druhy handicapů vyvrcholí v posledním květnovém týdnu setkáním celého realizačního týmu a spolupracujících škol. V prostředí Brněnské přehrady absolvují děti s tělesným a zrakovým postižením závěrečné besedy projektu, pracovníci knihovny zde představí svoji činnost, jejímž výstupem bude mimo jiné unikátní metodický materiál pro práci s dětmi s různými druhy handicapů.

Závěrečné besedy projektu se odehrají v duchu Rytířského turnaje. Společně se děti přenesou do období středověku a budou plnit zábavné i naučné úkoly, v závěru celého dopoledne pak složí čestnou rytířskou přísahu. Veškeré aktivity jsou naplánovány s ohledem na možnosti a schopnosti dětí. Pro děti se zrakovým handicapem budou materiály připraveny v Braillově písmu, požadované úkoly jim pomohou splnit i hmatové obrázky. K dispozici budou rovněž asistenti pro děti pohybující se na invalidním vozíku. Setkání proběhnou ve dnech 28. a 29. května 2012 pro MŠ a ZŠ pro tělesně postižené Brno, Kociánka, 30. a 31. května 2012 pro SŠ, ZŠ a MŠ pro zrakově postižené Brno, Kamenomlýnská, vždy v době od 9.30 do 12.30 hodin. Místem setkání je areál Sokolského koupaliště na prostranství před tamní restaurací BeachPub. Besedy na přehradě jsou naplánovány pro téměř 250 dětí.

Cílem projektu Ruku v ruce je vytvořit ucelený systém vzájemně logicky propojených aktivit, které budou napomáhat k integraci dětí a mládeže s různými druhy handicapů do majoritní společnosti. V praxi tyto děti navštěvují v průběhu školního roku rozmanité besedy, z nichž využijí nabyté zkušenosti při integračním programu, který se uskutečňuje dvakrát za pololetí. Během nich absolvují s dětmi z běžné základní školy připravené aktivity, společně plní úkoly, vzájemně se doplňují a pomáhají si. „Často dochází ke zjištění, že život s handicapem či bez něj nemusí být takový, jak se na první pohled jeví. Děti se na programech potkávají opakovaně, vznikají tak i nová přátelství“, uvedla učitelka Martina Jandová z MŠ a ZŠ pro tělesně postižené Brno, Kociánka. Důraz je kladen také na čtenářskou a funkční gramotnost všech cílových skupin. „Výstupem projektu Ruku v ruce je vytvoření metodického materiálu pro práci s dětmi s různými druhy handicapů. Předpokládáme, že tento materiál využijí především pracovníci knihoven, bude ale dostupný i široké veřejnosti,“ dodala hlavní lektorka projektu za KJM Martina Slepičková. Zmiňovaný metodický materiál bude veřejnosti k dispozici po ukončení projektu v červenci 2012.

Projekt Ruku v ruce je realizován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa 1, oblast podpory 1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Projektová žádost byla schválena na konci roku 2009, jeho realizace započala v březnu 2010 a na červen 2012 je naplánováno jeho ukončení. Projekt je v plné výši hrazen Evropským sociálním fondem ČR a státním rozpočtem ČR (téměř 5 mil. Kč). Partnerskými školami jsou Mateřská škola a Základní škola pro tělesně postižené Brno, Kociánka 6 a Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené Brno, Kamenomlýnská 2; dalšími spolupracujícími pak ZŠ Sekaninova a ZŠ Palackého. Do konce dubna 2012 bylo realizováno celkem 262 besed včetně 10 integračních programů          a zúčastnilo se jich celkem 3682 dětí. Po jeho ukončení bude následovat pětiletá doba udržitelnosti, kdy budou besedy a integrační programy realizovány prostřednictvím Dětské knihovny KJM.



Soutěže

Aktuality

  • Jaký byl 31. ročník Podzimního knižního veletrhu v Havlíčkově Brodě?

    Všichni vědí, jaký vliv měl v minulém roce koronavirus na kulturu v České republice, ostatně zasažen byl celý svět. Mohlo by se tedy zdát, že zrušení knižního veletrhu je jen drobností. Ale z drobností sestává celý život, takže lidé, kteří mají k takovým akcím vztah, to pociťují jako tvrdý zásah.

    Číst dál...  
  • Znovu začínáme

    Milí čtenáři,

    naše krátká odmlka se chýlí ke konci, stejně jako léto a prázdniny. Od 28. 8. 2021 začnou opět pravidelně vycházet recenze, nejprve s trochu menší frekvencí, ale ta se velmi brzy zvýší, protože plány našich vydavatelství vypadají velmi zajímavě a jistě bude co číst a čem psát. Doufám, že jste léto využili k odpočinku, pokud ne v zahraničí, jak jsme si v poslední době zvykli, tak aspoň na krásných místech u nás. K odpočinku patří také četba a pokud vás něco zaujalo, chtěli byste se o svůj čtenářský zážitek podělit s ostatními a našli odvahu k tomu, abyste zkusili napsat recenzi, ozvěte se nám na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Třeba se z toho vyvine zajímavá spolupráce.

    Těším se na nové setkání s vámi.

    Jiří Lojín

    Šéfredaktor

     

     

     

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení