Recenze: Recenze knih

Žena, která ovládla svět šperků

Značka Cartier je dnes známá po celém světě. Je to jméno evokující v lidech luxus a bohatství. Vždy tomu tak ale nebylo. Jako každý fenomén musel i Cartier někde začít a k jeho celosvětové slávě mu pomohla Jeanne Toussaintová.

knihaStephanie des Hortsová napsala krásný příběh o dívce, která své dětství prožila v Bruselu, dostala se do Paříže a stala se slavnou. Tuto cestu mapuje kniha nazvaná Cartierova Panteřice. V České republice ji vydalo nakladatelství Metafora ve své edici životopisů.

Jeanne vyrůstala se svou rodinou v Bruselu, její dětství bohužel nebylo nijak zvlášť šťastné, a tak se po vzoru své starší sestry vydala v šestnácti do města světel, do Paříže. Zde začíná jako mnoho mladých dívek bez zázemí a peněz, pracuje jako kurtizána. Kromě své nepříjemné práce ale zažívá i krásné věci. Poprvé se zamiluje, po několika letech se konečně setkává se svou sestrou, a jelikož se její muž není schopen o ni dělit, začne si ji vydržovat. Samozřejmě ale jen jako milenku, protože díky svému společenskému postavení nedovolí jeho rodina vzít si obyčejnou dívku. Jeanne ale jako každá žena touží po rodině, zázemí a dětech. Stále doufá, že v budoucnosti najde muže, který jí její sen splní. Dokáže své situace ale náležitě využít a často od svého milého dostává krásné šperky.

Její život se zásadně změní ve chvíli, kdy potká okouzlujícího Louise Cartiera. Muže, který se se svými bratry rozhodl ovládnout svět šperků, a to se jim také daří. Díky Jeanne, jež má pro tvoření šperků talent, je značka čím dál víc oblíbenější a často jejich výrobky vyhledávají bohatí a mocní z celého světa. Jeanne vždy rozpozná, co bude v módě a co se bude zákazníkům líbit. Díky své snaze se nakonec vypracuje až na vedoucí pobočky v Paříži a ohromí svět svou tvorbou, převážně pak šperky s motivem zvířat s dominující panteřicí, jež Cartier prodává dodnes.

Spisovatelka vypráví příběh o neskutečně odvážné ženě, která ve svém životě zažila mnoho špatného, ale vždy se dokázala zvednout a jít dál. Šla si za svými sny, a i když se jí nesplnilo vše, o čem snila, měla nakonec krásný život. Příběh je vyprávěn v první osobě a je to, jakoby člověk četl tajně její deník.

Čtenář se díky příběhu Jeanne Toussaintové dostává do doby, která byla nazývána belle époque čili krásné časy, setkává se zde se slavnými jmény jako Coco Chanel, vévodkyně z Windsoru či Scott a Zelda Fitzgeraldovi, a poznává svět, kde teklo šampaňské proudem, pařížská smetánka se oddávala radovánkám a večírky ve velkém stylu se střídaly jeden za druhým.

Knihu doporučuji všem, kdo si oblíbili příběhy slavných, které vydává nakladatelství Metafora. Jsou to příběhy plné života. Jsou to příběhy kombinující opravdové události a skvělou představivost autora. I Panteřice se hrdě může řadit mezi tyto příběhy. Čtenáře zajisté zaujme.

Ukázka

„Začíná to jako pohádka,“ vydechnu uchváceně.
„Klenotnictví, Jeanne, miláčku, není nic jiného než pohádka a magie,“ zvolá Louis se zářícíma očima a s potěšeným výrazem ve tváři.
„Vysvětli mi …“
„Můj dědeček, Louis-Francois, vždycky říkal: , Klenotník, to není řemeslo, nýbrž poslání.' Byl tak trochu vizionář. Minulé století vidělo buržoazii spekulovat na burze a přicházet k majetku. Nová klientela bankéřů a průmyslníků převzala štafetu po princích a dalších aristokratech. Aby se k nim můj dědeček přiblížil, přestěhoval se na velké bulváry, kde módu tvoří kurtizány. Protože se traduje, že Cartierův osud je spojen se ženami, jež oplývají vkusem,“ šeptá Louis a přitom mě líbá.

DES HORTSOVÁ, Stéphanie. Cartierova Panteřice. Praha: Metafora, 2015. ISBN 978-80-7359-450-3, s 99.