Recenze: Recenze knih

Velká dávka feminismu ve zlaté kleci – Jak povzbudit ženy a nenaštvat při tom muže?

k

Sheryl Sandbergová v současnosti pracuje jako vrcholová manažerka Facebooku. Má při tom za sebou dlouholetou praxi na managerských místech. Ve své knize přináší příběh svůj, své matky, své babičky i spousty dalších žen. Na těchto příbězích ukazuje skutečné chyby a zkušenosti, které vedly ženy po desetiletí k tomu, aby vydržely a dostaly se až na nejvyšší místa. Přesto se Sheryl Sandbergová domnívá, že to nestačí.

kKniha Opřete se do toho není autobiografií – i když ji trochu připomíná, není návodem, jak se dostat do vedení firmy – i když to tak chvílemi může působit, a není ani žádnou psychologickou příručkou pro ženy – i když jim na každé řádce pomáhá zvednout sebevědomí. Tato kniha je něco mezi tím vším.

Autorka rozdělila svou knihu systematicky na několik kapitol, ve kterých se postupně snaží vysvětlit rozdíly v ambicích muže a ženy. Ukazuje, že všechno je o kuráži a zdravé drzosti – posadit se k jednacímu stolu. Sleduje, jak proti sobě stojí úspěch a oblíbenost a jak se s tímto problémem vypořádat, nebo uklidňuje čtenářky (a snad i čtenáře) tím, že ne vždy je přínosné stoupat po kariérním žebříku přímo vzhůru. Dělí kariérní postup na žebřík (cesta přímo) a prolézačku, kde vidí mnohem více příležitostí a sběr zkušeností. V dalších kapitolách pak hledá vhodnost mentoringu, při čemž klade důraz na ten přirozený – kdy někomu pomáháte – a třeba i on vám, a mentorujete se navzájem, aniž byste to honosně označovali slovem mentoring.

Velkým tématem, které se objevuje snad v každé kapitole, je ženské dilema – kariéra, nebo rodina? Ani po přečtení celé knihy jsem neměla pocit, že by to sama autorka měla dostatečně vyřešené. Klade důraz na to, že žena má odejít (na mateřskou – rodičovskou), až když sama chce, nevidí při tom problém ucházet se o místo v jiném stavu, protože ani porod a kojení miminka přece není překážkou v kariéře. Ukazuje, že nejdůležitější je, mít doma takového muže, který bude skutečným „partnerem“ ve smyslu, že se se ženou podělí o domácnost a především péči o děti. Velkou dávku úloh při tom v autorčině životě mají na starosti hlavně chůva či vychovatelka, která se o dítě postará, kdykoli je třeba. Přestože byla kniha speciálně přepracovaná pro české prostředí a doplněna předmluvou Renaty Mrázové – Generální ředitelky ING pojišťovny, nedovedu si představit takové budování kariéry v našem prostředí. V tomto stále přetrvávají předsudky. Žena se má věnovat rodině a muž má vydělávat peníze. Ale??? Není dnes už žádným překvapením, že ženy postupně i v Čechách zaujímají vyšší postavení a mnohdy mají práci, kde vydělávají více než muž. A co pak? Někde přijde vhod chůva, ovšem stále musím ukázat na něco, co v knize z amerického prostředí vůbec nezaznělo, a to je český fenomén hlídacích babiček.

Jak už jsem zmínila, přestože je kniha přepracovaná pro české čtenáře, stále je v ní mnoho jevů, které v Čechách nejsou právě možné. Kolik absolventů dnešních vysokých škol jde pracovat rovnou na vedoucí pozice? A kolik jich vůbec sežene práci? Nemám k dispozici data a čísla, abych mohla říci, že ti jedinci – a nebude jich mnoho – kteří se po absolvování vysokých škol dostanou rychle do vedení – jsou více muži, nebo ženy, to by možná mohl být impuls pro to, aby vznikla podobně laděná kniha i pro české prostředí. Ať už tak tomu je, či není, může být kniha především obrovskou inspirací! – Pro ženy v jakékoli fázi kariéry, aby se nebály a „opřely se do toho“, a pro muže, aby je v tom neváhali podporovat a mohli se třeba i zamyslet, co trápí všechny ženy v jejich kariérní cestě bez ohledu na to, zda jsou Češky, nebo Američanky.

Kniha Opřete se do toho je psána velmi citlivě, s obrovskou dávkou zkušeností a navíc se opírá o skutečná data a čísla. To všechno by samozřejmě autorka nezvládla sama. Měla velký tým pomocníků, kteří se všichni na knize podíleli. Jejich výčet spolu s autorčiným poděkováním je uveden na konci knihy. Nechybí ani Poznámky a Rejstřík. Zde si může zvídavý čtenář najít odkazy na informace, které autorka zmiňuje, na zajímavosti a porovnání.

Kniha jistě osloví mnoho  - především čtenářek, které budou možná v knize hledat, jak se uplatnit na pracovním trhu. Kniha sice hovoří především o vrcholových pozicích velkých firem, ale – i tyto firmy byly kdysi malé a lidé v nich začínali od nuly. Snad tedy pomůže mnoha českým ženám, aby si uvědomily své možnosti a nepromarnily své šance. A když už nic jiného, tato kniha dokáže vlít do žil obrovskou dávku pozitivní energie.

Knihu Opřete se do toho. Ženy, práce a vůle uspět. vydalo nakladatelství Dokořán