Recenze: Recenze knih

Mapa k našim myšlenkám

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
il

Kniha Myšlenkové mapy pro děti – efektivní učení je další z řady populárně-psychologických knih, které nám radí, jak lépe používat náš mozek a efektivněji zpracovávat a pamatovat si informace. Napsal ji Tony Buzan, anglický autor, přední světový odborník v oblasti výzkumu mozku a vzdělávání a také "otec" a propagátor konceptu myšlenkových map.


knihaPojem myšlenkové mapy jsem znala už delší dobu, dokonce jsem zaujatě pozorovala člověka, který je používal v praxi. Přesto toto téma pro mě zůstávalo zastřené tajemstvím, a možná i mými vlastními předsudky. Právě kvůli nim jsem tak dlouho odkládala chvíli, kdy si některou z knih od Tonyho Buzana přečtu.

Proč? Bála jsem se, že to nebude nic pro mě. Na záznam myšlenek jsem byla zvyklá používat metody, které mi z mého pohledu připadaly dobré: klasické přehledné zápisky. Na barevných čmáranicích myšlenkových map jsem nic přínosného neviděla. Připadalo mi to chaotické a nesmyslné.

Nakonec jsem se odhodlala k přečtení knihy, která je určená pro děti – tedy ne kvůli sobě, ale kvůli dítěti, které by k barvičkám mohlo mít blíž než já, "dospělý racionální člověk". A jsem tomu velmi ráda. Svoje názory jsem přehodnotila hned po přečtení první kapitoly knihy, nebo spíš po první zkoušce toho, jak dobře myšlenkové mapy fungují. Skutečně jsem si zapamatovala víc díky té "barevné čmáranici" než jen z černobílého, úhledně napsaného textu.

Moje druhá námitka byla, že jde o uměle vytvořenou metodu, kterou za rok nahradí jiná, třeba ještě lepší metoda, jak si něco pamatovat. Ale potom jsem si začala vzpomínat na to, jak jsem si v dobách, kdy jsem se ve škole potřebovala naučit látku, barevně podtrhávala důležité pojmy a údaje, nebo heslovitě vypisovala všechno důležité. A uznala jsem, že myšlenkové mapy v podání Tonyho Buzana jsou jen zdokonalením toho, co skoro každý intuitivně používá nebo používal jako dítě.

Základní myšlenkou knihy je to, že náš mozek si potřebuje hrát. Potřebuje co nejzajímavější, tedy nejbarevnější podněty, aby se udržel bdělý a pracoval. Pamatoval si to, co potřebujeme. V knize o efektivním učení ale nenajdeme pouze popis toho, proč a jak kreslit myšlenkové mapy, ale také spoustu užitečných rad, jak se učit, včetně toho, jak si mezi učením odpočinout, odkud čerpat informace nebo jak pojmout plán učení na celý školní rok.

A jako by toho nebylo málo, kniha se zmiňuje i o dalším využití metody myšlenkových map: když si potřebujeme "zmapovat" třeba svoje kamarády, záliby, svoje okolí, nebo když vymýšlíme a zpracováváme téma písemné práce. Stejný postup můžeme uplatnit i při složitějších projektech, např. při psaní povídky, odborného článku nebo celé knihy. To ostatně považuji za největší přínos této knihy pro sebe.

A jaký přínos měla pro našeho malého (osmiletého) školáka, který se s klasickým způsobem učení nějak nemůže ztotožnit? Obrovský. Po několika týdnech marné snahy naučit se první anglická slovíčka si zkusil namalovat "mapu" anglických barev. Po pár dnech si bez problémů vybavoval jedno slovíčko za druhým a díky asociacím, které si do mapy zakreslil, si je pamatuje dlouhodobě. A co je úplně nejlepší: snad poprvé v životě jsem od něho slyšela, že ho učení baví.

Musím tedy uznat, že myšlenkové mapy jsou velmi užitečný koncept, který využijeme, když se chceme efektivně učit, pamatovat si věci nebo plánovat projekty. Stačí nám bílý papír, barevné tužky a mozek. Vše je velmi jednoduché a intuitivní.

Jednoduše je koncipovaná také kniha, která je určená hlavně dětem, i když pravděpodobně spíše teenagerům než úplně malým školákům – ti potřebují s knihou i metodou ještě pomoci od někoho staršího. Obsahuje pěkné barevné vtipné obrázky, je přehledně uspořádaná, rady jsou zdůrazňované a neustále opakované. Najdeme v ní i hodně praktických ukázek. Jediná moje námitka je proti používání barevného písma, které se mi hůře četlo, ale vzhledem k cílové skupině je to adekvátní.

Kniha obsahuje fungující návod, jak efektivněji zpracovávat a pamatovat si informace. V dnešní době, kdy na nás obrovské množství informací útočí ze všech stran, je to výborná pomůcka nejen pro děti, ale i pro nás dospělé.

BUZAN, Tony. Myšlenkové mapy pro děti - efektivní učení. Praha: BizBooks, 2014, 122 s., ISBN: 978-80-265-0263-0.

 

Soutěže

Aktuality

  • V soutěži Cena Česká kniha mohou opět hlasovat čtenáři

    Cena Česká kniha doznala v letošním roce určité změny. Více se o nich dočtete na stránkách soutěže zde. Pro naše čtenáře je však důležité, že mohou opět poslat hlasy svým favoritům. Několik z hlasujících, kteří budou mít štěstí při losování, může vyhrát pěknou knihu

    Číst dál...  
  • Představujeme CREW KIDS, novou edici nakladatelství Crew

    Superhrdinky, a dokonce i superzáporačky, musí chodit do školy. A pro ně je zřízená superhrdinská škola, kde učí i studují lidé se superschopnostmi a v lavicích najdeme například Batgirl, Harley Quinn, Supergirl, Wonder Woman či Poison Ivy. 

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Cena Česká kniha

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení