Rok nebezpečného vaření Julie Powell

jidlo

„Ty jsi máslo pro můj chléb, nádech pro můj život.“ To je věta, kterou pronesl manžel Julie Child Paul při oslavě Valentýna a kterou o téměř padesát let později děkovala Julie Powell svému manželu Ericovi za podporu při jejím projektu. Věcí, které tyto dvě ženy spojovaly, bylo hned několik.

Julie Powel napsala knihu Julie&Julia podle pravdivých událostí ve svém životě. Ačkoli se vždy chtěla stát spisovatelkou, skončila jako sekretářka v neziskové organizaci se sídlem přímo naproti díře po „dvojčatech“. Náplní jejího života se stalo vyřizování telefonátů s pozůstalými z 11. září. Pro ambiciózní Julii to bylo ale málo. Chtěla ve svém životě najít to ONO, co pro ni bude mít jedinečný význam.

obal knihyNakonec se rozhodla vynaložit všechny své síly na realizaci projektu Julie&Julia, v němž se chtěla pokusit uvařit 524 receptů za jediný rok. Nešlo ale o ledajaké recepty. Její biblí se stala kniha Julie Child Jak zvládnout umění francouzské kuchyně. Kniha americké ženy, která se v Paříži na konci čtyřicátých let rozhodne vařit po francouzsku. Tento čin ovlivní americkou kuchyni, stravovací zvyklosti za velkou louží a také život mladé Julie v roce 2002.

Ve vyprávění se prolínají dva osudy žen, které se snaží vypořádat se svým životem po svém. Starají se o manžela, domácnost a chtějí něco udělat i se sebou. Tato kniha není pouhým receptářem skvělých jídel, je návodem na způsob života. To, že se v ní dozvíte i něco o kulinářských tajemstvích, je věc druhá, ale neméně podstatná.

Možná díky filmu se dostalo knize Julie&Julia ještě větší pozornosti. Američanka Julie Powell ji napsala v roce 2005 a stejnojmenný snímek měl premiéru loni v říjnu. U nás tuto knihu vydalo nakladatelství Columbus v roce 2009. Na obálce můžete vidět Meryl Streep a Amy Adams, dvě hlavní představitelky Julie a Julie.

Julie Powell své čtenáře jistě příjemně překvapí. Sama jsem se divila, jak se mi kniha odehrávající se převážně v kuchyni mohla líbit. Jenže tady nejde o každodenní jednotvárné vaření žen v domácnosti. Přetváření surovin do chutných pokrmů tu spíše symbolizuje překonávání sama sebe. Julie se potýká s „vražděním“ humrů, s rozklepanými aspiky, poprvé ochutná vajíčko a naučí se vykostit kachnu. To se jí samozřejmě neztratí ani v praktickém životě. Hlavně jí to ale pomůže překonávat překážky v jiných oblastech.

„Samozřejmě to nebyla úplně pravda, že jsem nikdy před tím nejedla vajíčko. Jedla jsem je v dortech. Dokonce jsem jednou nebo dvakrát měla i smažená vajíčka, i když jen texaskou verzi s papričkami jalapenos a sýrem. Pokud už jsem vajíčka měla pozřít, vždy muselo být předem jisté, že nebudou vypadat, vonět ani chutnat jako vajíčka, a výsledkem je poněkud neobvyklá minulost v tomto odvětví. Chris nebyl jediný, kdo utrpěl šok. Lidé, o kterých jsem nikdy předtím neslyšela, přidali své úžasy a zděšení. Nechápala jsem to. Není to přeci tak divné jako třeba, když někdo nejí krutony, znám jednoho takového, mám ho doma.“

Pestrý příběh plný životních zvratů bude atraktivním čtením nejen pro ženy. Řeší se tu manželské problémy, hádky, touhy po dítěti, trable s kamarády. Naopak se tu ale můžete setkat i s velkou přátelskou podporou a obdivuhodnou vytrvalostí obou manželů Erica a Paula. Přiznejme si, že bez nich by to ani jedna Julie nezvládla.

Knihu Julie&Julia vydalo nakladatelství Columbus