Recenze: Andrea Yaryura Clark – Noc tisíce hvězd

5

Každý z nás někam patří. Každý z nás by měl znát svou historii, historii své rodiny i svého národa. Kniha s názvem Noc tisíce hvězd od autorky Andrey Yaryury Clark vypráví o jednom takovém osudu. O osudu, který mohl dopadnout jinak, kdyby byla minulost míň krutá. Život se ale na žádná „kdyby“ neptá, a tak co se stalo, stalo se. Nesmí to být ale zapomenuto. Historie se totiž může opakovat, když se z ní lidé nepoučí.

noc-tisice-hvezd2Paloma, dcera zámožných rodičů, žije v New Yorku. Občas ale má pocit, že do tohoto života tak trochu nepatří. Cítí, že její kořeny jsou jinde než v tomto šíleném městě. Paloma studuje vysokou školu a také zkouší vyrábět šperky, neví, jak jednou bude vypadat její budoucnost, ale ví, že rozhodně ne tak jako život jejích rodičů. Na jedné společenské události se seznámí s Grace. Tato žena se zná s otcem z dob jeho studií. Směrem k její rodině utrousí poznámku, která Palomě nedá spát, a tak se rozhodne hledat pravdu. Otec jí bohužel neodpoví, a tak se rozhodne pátrat jinde. Když se celá rodina přemístí na rodinný ranč v Argentině, vydává se Paloma do Buenos Aires. Doufá, že najde odpovědi na své otázky a konečně najde i klid ve svém srdci. Neví, jak moc se jí změní život, až se konečně dopátrá pravdy, a kolik toho objeví z nedávné historie Argentiny.

Debut autorky Andrey Yaryury Clark je velmi silným vyprávěním o tom, jaké to bylo žít v sedmdesátých letech v Argentině. Co všechno bylo zakázáno, co všechno si lidé nesměli dovolit a jak často se stávalo to, že někdo z vašich blízkých zmizel a už se neobjevil. Autorka svůj smyšlený příběh staví na reálných situacích z historie. Chvílemi mě až mrazilo, když jsem četla, co se v této zemi dělo.

Vyprávění je rozdělené na dvě dějové linky. V jedné poznáváme mladého Santiaga Larrea, který studuje na univerzitě v Buenos Aires. Tento mladý muž je obklopen skvělými přáteli a rád se baví. Často nerozumí politické angažovanosti svých spolužáků a raději se vyhýbá konfliktům. Sám pochází z bohaté rodiny, takže se ho zdánlivě žádné problémy netýkají. Pak mu ale do cesty vstoupí žena a on svá přesvědčení změní.

Druhá dějová linka se věnuje jeho dceři Palomě. Ta se za pravdou vydává na velmi specifická a zajímavá místa. Čím víc zjišťuje, tím víc si je jistá ve svých názorech. Cítí, že se více cítí doma v Argentině než v Americe, zároveň ale ví, že jí stále chybí malý kousek skládačky, aby byl celek perfektní.

Knihu doporučuji všem, kteří se zajímají o historii a rádi si přečtou dobře zpracovaný román. I když je spousta postav smyšlených, události, které autorka popisuje, se staly a je důležité o nich psát. Kdo z vás věděl o smutné historii Argentiny? Kdo z vás věděl o tisících lidech, kteří byli zabiti jen pro své názory a přesvědčení? Musím říct, že kniha ve mně zanechala velmi silný dojem. Byla jsem opravdu v šoku, když jsem se dozvídala, jak moc lidé trpěli. Ale dočítala jsem s nadějí, že v každé době žili i tací, kteří rádi riskovali život pro dobro věci. Lidé, kteří se nebáli pomoct těm, kteří si sami pomoct nemohli.

Název: Noc tisíce hvězd

Autor: Andrea Yaryura Clark

Překlad: Zdenka Lišková