Recenze: Jørn Lier Horst – Otázka viny

5

Nakladatelství Kniha Zlín je známé především tím, že českému čtenáři přineslo sérii severských detektivek Jo Nesbøho. Nakladatelství však pracuje i s knihami jiných autorů, a tak nyní vychází kniha Otázka viny, kterou napsal Jørn Lier Horst.

Hlavním hrdinou této série je kriminalista William Wisting, kterého autor čtenářům představil již v roce 1995. Česky kniha bohužel dosud nevyšla, pouze slovensky (Kľúčový svedok, Premedia 2020). Kniha Zlín doposud vydala čtyři díly této série.

Wistinga na počátku knihy zastihneme na zasloužené dovolené, kterou tráví překvapivě doma. Již od počátku se rozbíhají dvě dějové linky, reprezentující dva případy. První – ten současný – je žhářství a vražda ženy, druhý míří do minulosti, k případu, s nímž kriminalista neměl co dočinění. Základní povahový rys Horstova hrdiny je neschopnost odpoutat se od práce a odpočívat. Proto případ žhářství sleduje a jeho prostřednictvím je o něm informovaný i čtenář.

Zatímco žhářství a vraždu policisté vyšetřují standardním způsobem, druhý případ začíná anonymním dopisem, odkazujícím na starou záležitost. Vzhledem k nejasnému důvodu se Wisting pouští do vyšetřování zprvu neoficiálně, což mu přináší různá omezení, ba dokonce profesní problémy. Zprvu není jasné, oč pisateli jde, postupně se však vyjasňuje, že se jedná o upozornění, že došlo k justičnímu omylu. Za vraždu mladé dívky byl tenkrát odsouzen její expřítel Danny Momrak. Ten si trest odseděl a nyní žije v ústraní.

Toto je stručný obsah prvních několika stran knihy, základ, od něhož se odráží další děj. Pátrání je plné pochybností a jak čtenář může očekávat, obsahuje také přiměřené množství zvratů. Kriminalisté pracují s metodami, které od prvního vyšetřování doznaly značného pokroku, ale čas smazává stopy a paměť svědků také není nekonečná.

V úvodu jsem se zmínil o detektivkách s Harry Holem. Jeho srovnání s Wistingem je dost užitečné pro pochopení rozdílu mezi oběma sériemi. Zatímco Hole je nevyrovnaný alkoholik, kterému dal autor do vínku schopnost vyšetřit každý případ i přesto, že se často ocitá v akutním nebezpečí smrti. Wisting je reálnější postava, trpělivý úředník, postupující krok za krokem, i když i on potřebuje k zdárnému dokončení vyšetřování intuici a kombinační schopnosti, avšak ty jsou podloženy získanými informacemi. Detektivky Jo Nesbøho jsou však díky tomuto pojetí dynamičtější, ty, které napsal Jørn Lier Horst, zase o trochu uvěřitelnější.

Rozdíl v dynamice a akci není jedinou odlišností, jde také o scény, jejichž úkolem je šokovat čtenáře, jehož smysly jsou již trochu otupeny literárním a vizuálním násilím a vyostřenými scénami nechutností. Ty v knize Otázka viny nenajdeme. V tomto smyslu jde o jemné zpracování závažného zločinu, které se více blíží českému pojetí kriminálního románu.

Samozřejmě, autor musel do své knihy zapracovat i jiná témata, než ta hlavní. Část se týká Wistingovy nemoci, avšak tam nejde o nic tak vážného, aby šlo o nosnou linku. Druhá se týká rodiny – dcery Liny a vnučky. Detektiv vnučku musí občas hlídat, což si sice užívá, ale trochu mu to překáží v práci, kterou o své dovolené dělá.

Kniha Otázka viny je vhodná pro ukrácení volného času zejména pro ty čtenáře, kteří se tolik nevyžívají v přeexponovaných scénách násilí a mají raději postupné řešení komplikovaných zápletek, zasazených do reálného prostředí. Dokazuje, že severská detektivka může mít různé podoby a nemusí být nutně drsná.

Název: Otázka viny
Autor: Jørn Lier Horst
Překlad: Kateřina Krištůfková