Recenze: Cruja Šalevová – Bolest

5

Který druh bolesti může být horší? Bolest těla, nebo bolest duše? Hlavní hrdinka románu Cruji Šalevové zažila obojí a obojí se k ní v kruzích vrací. Ať se rozhodne, jak chce, zasadí hlubokou ránu sobě nebo svým nejbližším. Bolest je názvem i stěžejním tématem této knihy uznávané izraelské autorky.

Hlavní hrdinka Iris se před lety stala obětí teroristického útoku, při kterém utrpěla vážná zranění. Postupně se jí povedlo se s nimi po stránce fyzické vyrovnat a na dlouho dobu se zdá, že i její duše se s prožitým utrpením smířila. Ale jak se po letech začínají vracet bolesti kdysi zraněného těla, začíná se ke slovu hlásit i duše. Rozbíhá se kolotoč výčitek, který se postupně roztáčí i směrem k manželovi a vztah začíná mít významné trhliny.

Kvůli zdravotním komplikacím se Iris setkává s lékařem specialistou, ve kterém na první pohled poznává svoji dávnou lásku. Je to už řada roků, co jej viděla naposledy a co ji po chabém vysvětlení opustil. Čas uhladil nejen spor a v tomto případě tomu není jinak. Hlavní hrdinka si začíná nasazovat růžové brýle, které jí z nosu spadnou vždy po příchodu domů, kde na ni čeká manžel, jehož city dávno přestala opětovat.

Srdce velí nepromarnit druhou šanci a pokusit se vykřesat znovu jiskru, která kdysi dávno vyhasla, ale stačí jen slabě škrtnout a vyšlehne z ní jasný plamen. Hlava se však brání a snaží se zachovat daný status quo, který je pro všechny vlastně pohodlný a ukazuje přímou cestu životem bez odboček a komplikací. Ke všemu se ještě přidají starosti s nedávno zletilou dcerou, která se svým životem nakládá poněkud alternativním způsobem. Iris navíc pracuje jako ředitelka jedné z jeruzalémských základních škol a na této pozici se od ní očekává spořádaný rodinný život.

Bolest je odvážným románem, v němž autorka zpracovává téma typické pro červenou knihovnu zcela odlišným způsobem. Hlavní hrdinka je střídavě postihována záchvaty nového citu a záchvaty rozumových zdůvodnění, proč všechno vzdát a zůstat u neměnného. Zároveň se intenzivně zamýšlí nad definicí lásky. Je to oddanost druhému, svoboda volby, osobní zodpovědnost… Je láska věc veřejná, kdy je nutno splnit očekávání, nebo soukromí převažuje nad vším a každý je zodpovědný jen sám sobě, bez ohledu na společenský kontext?

Hlavní hrdinka často přemýšlí a filozofuje, ale kupodivu tento fakt nebrzdí děj, střídají se zde pasáže úvahové s pasážemi akčními, které čtenáře vtáhnou do děje. A hlavně případ téměř ztracené dcery nutí číst dál a dál. Šalevová se pustila na tenký led, vrhla se na jasně ženské téma, ale zpracovala je racionálním způsobem, který osloví i mužské čtenáře. Kdo nečeká červenou knihovnu, bude mile překvapen. Její příznivci se naopak dočkají zklamání a budou muset sáhnout po jiném titulu plném toužebných objetí, vášnivých polibků a vroucích pohledů.

Název knihy: Bolest
Autor: Cruja Šalevová
Přeložila: Lenka Bukovská