Recenze: Hernán Rivera Letelier – Muž, který pozoroval nebe

5

Malá nakladatelství, mezi něž patří i Runa, mají nezastupitelnou úlohu v uvádění méně známých světových autorů na český literární trh. Díky tomu se poprvé v Česku objevilo i dílo chilského spisovatele Hernána Rivera Leteliera, útlá kniha Muž, který pozoroval nebe.

muz-ktery-pozoroval-nebeNovela je situovaná do roku 2015 do chilského města Antofagasty. Volba tohoto místa byla pro autora zřejmě přirozená, protože v něm doposud žije, mohl se s ním tedy ztotožnit. Z hlediska děje je lhostejné, na jakém místě či v jakém čase se odehrává, jeho podstata je univerzální, ne-li dokonce archetypální.

Postavou, která má čtenáře svou záhadností vtáhnout do děje, je starý muž, který postává na nároží a nedělá nic jiného, než že hledí do nebe. Přesto nejde o hlavního hrdinu, tím se stal mladík s přezdívkou Ptáček, živící se kreslením barevnými křídami na chodník. Vzhledem k tomu, že je příběh vyprávěn v ich-formě, vnucuje se představa, že autor do této postavy vtělil kus sama sebe, zejména když se mladík svěřuje, že jeho snem je psaní.

Další významnou postavou je mladá žena, jíž se říká Kejklířka, protože si vydělává pouliční akrobacií. Mezi Ptáčkem a Kejklířkou vznikne milostný vztah, který ovšem není hermeticky uzavřený, a tak jim nic nebrání v tom, aby do své blízkosti přijali i muže, hledícího do nebe. I pro něj se našla přezdívka – Pozorovatel. Autor se však nepohybuje pouze na vlně přezdívek, všechny postavy mají i svá pravá jména, ale když je autor nazval podle jejich charakteristického chování, otevřel si prostor pro zkratku. Tu, vzhledem k malé ploše novely, nutně potřebuje.

V postavě člověka zarputile hledícího do nebe je možné shledávat cosi romantického, snad na úrovni Paola Coelha, autor však čtenáře brzy vyvede z takového bludu. Do sentimentálního tónu vnese realistický, ba dokonce naturalistický tón nemoci, špíny a smradu, čtenář se najednou ocitá úplně někde jinde. A příběh má pokračování, noříme se hlouběji do temné minulosti Pozorovatele, kvůli níž se musel nastoupit cestu do San Pedra de Atacama, údajně proto, že tam chodí zemřít uctívači nebe.  Postupně však vychází najevo, že skutečnost je úplně jiná.

Novela Muž, který pozoroval nebe je krátká, je však nabitá různými znepokojujícími tématy. Příběh je sice relativně jednoduchý, ale autor ho podává rozmáchlým způsoben jihoamerických autorů, kteří jsou tradičně famózními vypravěči. Díky nakladatelství Runa máme možnost poznat výborného autora a svým způsobem i reálie země, která je velmi vzdálená a tak trochu mimo naši pozornost.

Název: Muž, který pozoroval nebe

Autor: Hernán Rivera Letelier

Překlad: Jan Machej