Recenze: Kolektiv autorů – Dopisy Ježíškovi

5

Marie Doležalová a Michaela Záleská propůjčily svá jména k něčemu krásnému. Oslovily slavné osobnosti, aby napsaly své dopisy Ježíškovi. Dámy pak všechny získané texty uspořádaly a vydaly je v nakladatelství Portál jako knihu s příznačným názvem Dopisy Ježíškovi. Navíc koupí každé knihy přispějete 100 Kč na sbírku Pomozte dětem. Co víc si o Vánocích přát?

Každý z nás byl kdysi dítětem. Někteří dospělí stále věří v zázrak Vánoc a užívají si tyto svátky plnými doušky. Kniha Dopisy Ježíškovi začíná Úvodním slovem, poté následují jednotlivé dopisy slavných osobností, které v nich vzpomínají na své dětství, zamýšlejí se nad současným stavem společnosti i celého světa, ale hlavně je z nich cítit vděčnost a láska.

Každý autor do svého dopisu otisknul sám sebe. Někteří vzpomínali na své zesnulé příbuzné, se kterými je pojily společně prožité svátky, jiní se zaměřili na své dětství a podělili se tak se čtenářem o své nejlepší zážitky, další pojali svůj dopis s humorem a samozřejmě také všichni nezapomněli vyjádřit svá přání. Přání, která se dají splnit celkem snadno – hmotné věci, které ale umí udělat radost. Pak tu ale byla zmíněna i taková přání, která bohužel nejdou vyplnit vůbec nebo k nim vede dlouhá a klikatá cesta. Přání, která souvisejí se současnou situací v politice, či ta, která se týkají pandemické situace ve světě.

Nalákala jsem vás již dost? Věřte, že přečíst si takovou knihu v průběhu vánočních svátků je malý zázrak. Když budete procházet jednotlivé řádky, jistě vás mnohé věty zahřejí u srdce. Navíc má kniha krásnou obálku i povedené vánoční ilustrace u jednotlivých dopisů. Místy se i zasmějete a jak už jsem jednou zmínila, koupí knihy přispějete na dobrou věc. To už je hezká řádka důvodů, proč si knihu pořídit.

Ač je kniha slabá počtem stránek, tak je silná v poselství, které zvěstuje. Kniha čtenáři přináší vánoční atmosféru, ale i možnost zavzpomínat na své dětství a na svá tajná přání, která byla či nebyla splněna. Člověk má možnost vrátit se do časů, kdy ještě věřil v Ježíška a celý den netrpělivě očekával zvuk zvonečku a možnost hledat pod stromkem dárky, po kterých toužil. My dospělí sice už neočekáváme návštěvu Ježíška, ale stále uchováváme víru v to, co reprezentuje. Stále chceme svět, ve kterém je přítomna naděje, láska a kde si lidé pomáhají, i když za svou pomoc nic nedostanou a ani to neočekávají. Já v takovém světě žiji. Vím, že není lidské bytí vždy jednoduché a často nás potkávají zkoušky, které se nám nelíbí, ale stále věřím v dobro. A když každý z nás uvidí ve svém životě to pozitivní, bude na světě dobře.

Ukázka
Ludmila Molínová

Milý Ježíšku,
předem mého dopisu přijmi upřímný pozdrav a stálou vzpomínku. Jak se pořád máš a co děláš? Nemysli si, že se ptám jen tak, já to totiž opravdu nevím. Už dávno jsem ti nepsala. My máme na chalupě starý stůl a zespodu na jeho desce máme také dopisy nanečisto. Moje sestra psala: „Já chci taky takový barvičky, jako má Anna, a stříbrnou a zlatou.“ Já jsem psala hůlkovým písmem, protože jsem neuměla: „MILÉ HOŠ, MÁM VÁS RADA.“ Jistě to byl výraz touhy. (Už v pěti letech!) (str. 13)

Autor: Kolektiv autorů
Název: Dopisy Ježíškovi
Nakladatelství: Portál