Recenze: Martin Uhlíř – Sestry

Stejná genetická informace, ale zcela odlišný vzhled a ještě odlišnější povaha. Dvě ženy, které by se nemohly lišit více. Něco je spojuje a něco rozděluje. Propast se stále zvětšuje a nabývá rozměrů hlubokomořského příkopu. A právě u moře do jejich života na chvíli zasáhne někdo další. Kdo může, ale nemusí sestry rozdělit, čtenářům prozradí ve své knize Sestry Martin Uhlíř.

knihaNavzdory svému přání se Robert po rozvodu necítí komfortně. Místo očekávané úlevy na něj padla tíseň a obavy z budoucnosti, které se snaží zaplašit pobytem v subtropickém ráji, od kterého si slibuje uzdravení těla i duše. V hotelovém komplexu na pláži postupně narazí na nezvyklou trojici. Muže a dvě ženy, které se mu při bližším kontaktu představí jako sestry. Jako Jin a Jang, jako černá a bílá, jako den a noc. Nemohly by být odlišnější, jen je těžké jednoznačně určit, která představuje daný element. Jejich nálady se přelévají a co se zdá být na první pohled zřejmé, na druhý neplatí.

Extrovertní Lili si na dovolenou vyrazila s manželem a s sebou jako zdánlivé závaží vleče v závěsu sestru Marii. Tichou, introvertní a tajemnou. Jak se Lili na první pohled zdá být čitelná a jasná, překvapí Roberta temná zákoutí její duše. Lili ráda riskuje až za hranou a pro své podniky ráda hledá spojence. Jakoby k životu potřebovala záplavu adrenalinu stejně nutně jako kyslík. Naopak Marie se zdá být nevýrazná, zamlklá, ale Roberta něčím zvláště přitahuje. Snad je to její plachost, snad pohled raněné laně, který k němu pravidelně vysílá, nebo je to volání o pomoc? Co obě sestry skrývají?

Čím více jej Lili angažujedo svých riskantních her, tím hlouběji poznává jejich příběhy a masky se začínají pomalu olupovat. Tváří v tvář mezním zážitkům, jako je potápění s Lili a nečekaný dvoudenní výlet s Marií, zjišťuje Robert, že každá z nich skrývá tajemství podpořené navíc psychickou poruchou. Místo aby si odpočinul, počítá hlavní hrdina dny a hodiny do konce své dovolené. A bohužel místy bude počítat i čtenář, a to strany, které do děje nevnáší nic, co by jej posouvalo dál.

Ač námět je sám o sobě zajímavý, kniha dostává spád až v poslední třetině, kdy se konečně začínáme dostávat k jádru věci a rozmotávat propletenec křehkých vztahů sester. Kdo čeká zápletku téměř hororovou, ten se bohužel nedočká, autor vše zakončí výpadkem paměti jedné ze sester a tím její postavu zcela znevěrohodní. Stejně jako všude jinde za problémy stojí nevěra, peníze, intriky a moc. Tento koktejl může za problémy obou hrdinek a mužské postavy jsou pasovány do role průvodců, vypravěčů a padouchů.

Jak byl začátek knihy rozpačitý a rozjezd pomalý, konec naopak vše utne během. Dovolenou příběh končí a chybí návrat do reality všedního dne. Sestry Martina Uhlíře si své příznivce jistě najdou, ale nejedná se o dílo, které by oslovilo zástupy čtenářů. Radost udělá hloubavým, kteří spíše než zábavu a oddych hledají při čtení témata k zamyšlení, studují složitost lidské povahy a smysl existence.

Název knihy        Sestry
Autor            Martin Uhlíř
Nakladatelství        Paseka